Medier- vores mellemled til den åndelige verden -Al forbindelse med den usynlige verden (f.eks. med skytsånden) sker gennem tankeinspiration, intuition og forskellige spontane tankeindskydelser. Enhver, som i lysets tjeneste, har et eller andet at bringe menneskeheden (opfindelser, videnskab, kunst, religion) er alle medier (tolke, lysbudbringere), men eftersom lysets ånder ofte arbejder på langt sigt, ligger det frembragte ofte over det som tidsånden kan fatte. Mere fremskredne menneskeånder har mediumistiske evner og deres aura er stærkere lysende end hos andre. Den usynlige verden har gennem tidens løb benyttet flere forskellige meddelelsesmåder: 1)
Tankeinspiration over for medier med
evne til intuitiv opfattelse.
Hvad billedernes betydning angår er nedenstående forklaringer dikteret mediet af hendes åndelige leder (Leo), der i sin sidste inkarnation var en mediet meget nærstående personlighed. Billederne stammer fra et forhistorisk - nu forsvundet - rige, Khuum, som lå i det østlige mellemafrika lige neden for de abessiniske bjerge. Den største by kaldtes Lukna og den religiøse kultus stod her på et relativt højt trin og var meget enkel og skøn. Den øverste Gud Rha - solguden og skaberguden - var tillige fredens og kærlighedens guddom. Under ham stod en række guder og gudinder, blandt hvilke ildguden, Shunut, indtog en fremragende plads som landets værner eller skytsgud. Landet blev ødelagt ved et vulkansk udbryd ca. 10.000 år f. Kr., det blev fuldkommen begravet under lavamasser og mægtige klippeblokke. En stor del af landets beboere, som overlevede katastrofen, flygtede nord på langs Nilen, til det senere Ægypten. |
Horrub (Ægypternes senere Horus), den personificerede sol. Horrub bærer solskiven på sit hoved, bærer jordskiven i sin hånd - begge tænkes sejlende i en båd, solen på himlen, jorden på havet. Horrub var livskilden og den, der vogtede jordens mange liv. Horrub låner høgens hurtige og mægtige vinge for lynsnart at komme fra sted til sted. |
Shunut (Ægypternes Sut) var Luknafolkets særlige beskytter. Han, der havde sin bolig i Hoteps bjerg (fredsbjerget), værnede landet for den mægtige sandørken, der lå bag Hotepbjergenes rækker. Efter det frygtelige vulkanske udbrud, sank Shunut, der engang var Luknas bedste beskytter og værner, ned til at blive alle onde dæmoners fyrste. Flygtningene forbandt ham og lænkede ham til straf til Hoteps bjerg, der i deres erindring kom til at stå som sindsbilledet for alle rædsler. |
De mediumistiske gaver er givet for at lysets ånder - gennem et mellemled - lettere kunne komme i kontakt med menneskeheden, men gaverne er ikke givet, for at menneskene skal misbruge denne efter eget forgodtbefindende i tide og utide. Meddelelser om det oversanselige - det okkulte - gives kun til meget få og kun til dem, der igennem deres større åndelige udvikling kan være talsmænd for den åndelige verden. |
|
Tre billeder fra spiritistiske seancer. Det er uvist i hvilken grad
der er tale om bedragerier eller sandfærdige optagelser, men billederne
giver ihvertfald en ide om de fænomener der er omtalt ovenfor.
Øverst til venstre løftes mediet af sin stol og nærmer sig loftet, hvorefter han lander i favnen på damen længst til venstre, roligt, let og lydløst. Nederst til venstre ses tågeformationer ledsaget af kulde. Til højre strømmer der teleplasma ud fra mediets mund. Som kontrolforanstaltning er hovedet omgivet med et net. |
Flere billeder fra spiritistiske seancer. Øverst til venstre materialiseres tilsyneladende en hånd. Nederst til venstre dukker deltagerne i en dansk seance (1940) sig, mens en stol sejler hen over deres hoveder. Fænomenet er af nogen tolket som et eksempel på psykokinese |
Til højre synes det engelske medium Colin Evans at løfte
sig fra gulvet ved en seance i London (1938). Evans tog selv fotografiet
ved at udløse kameraet med en kontakt i den hvide snor, han holder
i sin venstre hånd.
|
Ikke alle manifestationer skyldes den oversanselige verdenEn kendt tryllekunstner sagde engang: "Hvis jeg først har fanget jeres intense opmærksomhed, så kan en elefant gå bag om mig uden at I bemærker det". Ifølge mange tryllekunstnere passer denne regel også på de fleste mediers såkaldte åndemanifestationer. De hævder at der intet overjordisk findes i seancelokalernes mystiske bankelyde og klirren, men at hemmeligheden snarre skal findes i kløgtig sceneteknik.Tryllekunstnere og andre skeptikere har siden spiritismens barndom søgt at miskreditere de professionelle medier ved at efterligne - og derefter afsløre - deres effekter. Både Harry Houdini og Joseph Dunninger anvendte en stor del af deres karrierer med at blotlægge falske seanceartisters metoder, som de følte bedrog et lettroende publikum. Mange mediers succes afhang mere af publikums iver efter at tro og blive forundret end af egentlige evner. I de følgende
eksempler rettes et skarpt lys på seancelokalernes dunkelhed hvorved
nogle af mediernes og deres påståede ånders yderst jordnære
hemmeligheder afsløres.
|
|
I denne arrangerede
seance er mediet i stand til at frembringe mærkelige effekter, selv
om hendes hænder tilsyneladende overvåges af to deltagere.
Efter at have vendt og vredet sine arme sammen under en formodet åndebesættelse lykkes det mediet at få begge deltagerne til at holde fast om hendes venstre hånd, så hun med sin frie højre kan ringe med en klokke og således hævde et spøgelses tilstedeværelse. I et mørkt lokale, ville deltagerne have troet, at de havde greb om begge hænder. |
Øverst: Med sin fod viser tryllekunstneren William Marriott (nummer to fra højre), at et evævende bord ikke nødvendigvis antyder ånder. Nederst til venstre: Efter at have befriet sine hænder fra en enkel rebknude bruger et medium en teleskopstang til at løfte en tamburin så højt op, at lyden kan høres over deltagernes hoveder. Undertiden var tamburinerne behandlet med selvlysende fosfor for at forøge den dramatiske effekt. Nederst til højre: Efter at mediet bag tæppet for sit åndekabinet har annonceret en levitation, træder han frem fra sit indelukke og lader sine sko strejfe en deltagers hår, så hun tror, at han svæver over hendes hoved. Når først suggestionen, var plantet i deltagernes sind, viste sådanne bedrag sig at være overraskende effektive. |
|
Tryllekunstneren William Marriott fremviser en samling spøgelses- skikkelser - faktisk lagener og masker - som blev brugt til at frembringe troværdige ånde- manifestationer. Selv om figurerne tager sig primitive ud på billedet, virkede de dog overbevisende i seancelokalets mørke med deltagernes vakte forventninger. |