I arbetslag nr 3 ingår skolans 3 musik- och estetklasser, dvs 7A, 8A och 9A.
* Robert Dirksen:
- klassföreståndare i 7A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt datorkunskap i flera
klasser utanför arbetslaget.
- e-post till
Robert i skolan
* Kerstin Grantén:
- klassföreståndare i 9A
- undervisande lärare i 7A, 8A, 9A och 9D, samt specialundervisning
- e-post till
Kerstin i skolan
* Arne Holgersson:
- klassföreståndare i 8A och 9A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt NO-tillval.
- e-post till
Arne i skolan
- e-post till Arne hem
- Arnes hemsida
* Annica Magnusson:
- klassföreståndare i 7A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt blandade grupper i engelska och
tyska
- e-post till
Annica i skolan
- e-postl till
Annica hem
* Hans Norin:
- klassföreståndare i 8A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt ett flertal musikgrupper
- e-mail till Hasse i
skolan
* Lotta Östlund:
- undervisande lärare i 7a, 9e samt blandade grupper i franska.
- e-mail till Lotta i
skolan
A. SAMMANHANG
B. ARBETSGLÄDJE
C. FLEXIBILITET
D. ANSVAR
E. GEMENSKAP
Samplanering och integrering mellan ämnena skall eftersträvas, för att ge eleverna sammanhang och helhet i studierna. En helhetssyn som lärare och elever delar.
1 Arbetsformer: Lärarna skall kontrollera/samplanera så att eleverna tränas i olika arbetsformer:
* förmedlingspedagogik
* dialogpedagogik
* egen inläsning av text
*studieteknik - skall tränas i så många ämnen som möjligt
* diskussioner
* laborationer och övriga praktiska övningar: följa instruktion - själv utforma - genomföra - redovisa
* egna arbeten: skriftliga/muntliga redovisningar
* grupparbeten
2 Temaarbete
* Temaarbeten skall ske rationellt. Målen skall styras tydligt och kraven klargöras.
* Vår strävan är att temarbeten inte skall vara för långa tidsmässigt.
* Vi eftersträvar integration mellan olika ämnen.
Eleverna skall ha en jämn arbetsbelastning och varierande arbetssätt, för att ge arbetsglädje och möjlighet att lyckas.
* Eleverna skall lyckas - få självförtroende.
* Eleverna skall få respektive bibehålla intresse för ämnena och omvärlden.
* Eleverna skall tillgodagöra sig följande typer av faktakunskaper:
- Bestående och tillfälliga faktakunskaper - enligt de mål som beskrivs i LPO 94.
- Nutidsfakta.
- "Positiva" fakta.
Flexiblitet beträffande bl a gruppstorlek, resursanvändning och arbetspassens längd eftersträvas, för att ge eleverna möjlighet att arbeta sammanhängande, t ex med tema, studiebesök o s v.
1 Undervisningen skall i möjligaste mån anpassas till de behov och förutsättningar eleven/eleverna har i den aktuella undervisningsgruppen.
2 Eleverna skall så snabbt som möjligt diagnostiseras. Det är viktigt att lärarna snabbt bildar sig en uppfattning om eleverna, och meddelar eventuella brister till övriga lärare i arbetslaget - för att så fort som möjligt kunna sätta in adekvata stödåtgärder.
Eleven skall delta aktivt i planeringen och utvärderingen av sitt arbete, bl a för att lära sig ta ansvar för sina studier och sin utveckling.
1 Vår strävan är att samtliga elever:
* Skall kunna planera sitt arbete inom givna ramar.
* Skall göra sitt bästa (en god arbetsinsats) på lektionerna.
* Skall kunna lyssna - koncentrera sig.
* Skall ha god allmän ordning.
* Skall visa respekt för övriga elever, bl a med avseende på att:
- inte störa andra elever
- ta hänsyn till andra elever
- acceptera och respektera övriga elever åsikter
* Skall vara kamratliga.
* Skall vara ärliga.
2 Vid oförberedda vikarietimmar skall eleverna jobba med löpande arbetsuppgifter, t ex:
* temaarbete/fördjupning
* läsning av skönlitterär bok el faktabok
* läxläsning el förberedelser till prov
3 Vår strävan är att eleverna själva skall kunna instruera läraren om arbetsuppgifter och rutiner vid oförberedda vikarietimmar.
4 Det bör finnas 2 IT-ansvariga elever i varje arbetslag, helst 2 i varje klass.
God förmåga till samarbete och social gemenskap samt trygghet eftersträvas.Vuxenstöd och gemensamma normer underlättar samvaron.
* Gemensamma normer och regler för eleverna skall eftersträvas inom arbetslaget.
Sidan uppdaterad 2001-04-16.
This page hosted by Geocities.com.Get your own Free Home Page