ARBETSLAG NR 3 PÅ KORSBACKASKOLAN.

Elever:

I arbetslag nr 3 ingår skolans 3 musik- och estetklasser, dvs 7A, 8A och 9A.

Lärare:

* Robert Dirksen:
- klassföreståndare i 7A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt datorkunskap i flera klasser utanför arbetslaget.
- e-post till Robert i skolan

* Kerstin Grantén:
- klassföreståndare i 9A
- undervisande lärare i 7A, 8A, 9A och 9D, samt specialundervisning
- e-post till Kerstin i skolan

* Arne Holgersson:
- klassföreståndare i 8A och 9A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt NO-tillval.
- e-post till Arne i skolan
- e-post till Arne hem
- Arnes hemsida

* Annica Magnusson:
- klassföreståndare i 7A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt blandade grupper i engelska och tyska
- e-post till Annica i skolan
- e-postl till Annica hem

* Hans Norin:
- klassföreståndare i 8A
- undervisande lärare i 7A, 8A och 9A, samt ett flertal musikgrupper
- e-mail till Hasse i skolan

* Lotta Östlund:
- undervisande lärare i 7a, 9e samt blandade grupper i franska.
- e-mail till Lotta i skolan


MÅL FÖR ARBETSLAG NR 3

A. SAMMANHANG
B. ARBETSGLÄDJE
C. FLEXIBILITET
D. ANSVAR
E. GEMENSKAP


A. SAMMANHANG

Samplanering och integrering mellan ämnena skall eftersträvas, för att ge eleverna sammanhang och helhet i studierna. En helhetssyn som lärare och elever delar.

1 Arbetsformer: Lärarna skall kontrollera/samplanera så att eleverna tränas i olika arbetsformer:

* förmedlingspedagogik

* dialogpedagogik

* egen inläsning av text

*studieteknik - skall tränas i så många ämnen som möjligt

* diskussioner

* laborationer och övriga praktiska övningar: följa instruktion - själv utforma - genomföra - redovisa

* egna arbeten: skriftliga/muntliga redovisningar

* grupparbeten

2 Temaarbete

* Temaarbeten skall ske rationellt. Målen skall styras tydligt och kraven klargöras.

* Vår strävan är att temarbeten inte skall vara för långa tidsmässigt.

* Vi eftersträvar integration mellan olika ämnen.


B. ARBETSGLÄDJE

Eleverna skall ha en jämn arbetsbelastning och varierande arbetssätt, för att ge arbetsglädje och möjlighet att lyckas.

* Eleverna skall lyckas - få självförtroende.

* Eleverna skall få respektive bibehålla intresse för ämnena och omvärlden.

* Eleverna skall tillgodagöra sig följande typer av faktakunskaper:

- Bestående och tillfälliga faktakunskaper - enligt de mål som beskrivs i LPO 94.

- Nutidsfakta.

- "Positiva" fakta.


C. FLEXIBILITET

Flexiblitet beträffande bl a gruppstorlek, resursanvändning och arbetspassens längd eftersträvas, för att ge eleverna möjlighet att arbeta sammanhängande, t ex med tema, studiebesök o s v.

1 Undervisningen skall i möjligaste mån anpassas till de behov och förutsättningar eleven/eleverna har i den aktuella undervisningsgruppen.

2 Eleverna skall så snabbt som möjligt diagnostiseras. Det är viktigt att lärarna snabbt bildar sig en uppfattning om eleverna, och meddelar eventuella brister till övriga lärare i arbetslaget - för att så fort som möjligt kunna sätta in adekvata stödåtgärder.


D. ANSVAR

Eleven skall delta aktivt i planeringen och utvärderingen av sitt arbete, bl a för att lära sig ta ansvar för sina studier och sin utveckling.

1 Vår strävan är att samtliga elever:

* Skall kunna planera sitt arbete inom givna ramar.

* Skall göra sitt bästa (en god arbetsinsats) på lektionerna.

* Skall kunna lyssna - koncentrera sig.

* Skall ha god allmän ordning.

* Skall visa respekt för övriga elever, bl a med avseende på att:

- inte störa andra elever

- ta hänsyn till andra elever

- acceptera och respektera övriga elever åsikter

* Skall vara kamratliga.

* Skall vara ärliga.

2 Vid oförberedda vikarietimmar skall eleverna jobba med löpande arbetsuppgifter, t ex:

* temaarbete/fördjupning

* läsning av skönlitterär bok el faktabok

* läxläsning el förberedelser till prov

3 Vår strävan är att eleverna själva skall kunna instruera läraren om arbetsuppgifter och rutiner vid oförberedda vikarietimmar.

4 Det bör finnas 2 IT-ansvariga elever i varje arbetslag, helst 2 i varje klass.


E. GEMENSKAP

God förmåga till samarbete och social gemenskap samt trygghet eftersträvas.Vuxenstöd och gemensamma normer underlättar samvaron.

* Gemensamma normer och regler för eleverna skall eftersträvas inom arbetslaget.


HOME


Sidan uppdaterad 2001-04-16.


This page hosted by Geocities.com.Get your own Free Home Page