Sydsvenska Dagbladet Snällposten, Aktuella frågor, den 29 maj 1998



I går avslog Högsta domstolen riksåklagarens begäran om resning i Palmemålet. Det ger, tillsammans med Regeringsrättens beslut att skjuta upp stängningen av Barsebäcksverket, en delvis ny bild av domstolarnas betydelse i ett demokratiskt samhälle. Var för sig har de visat att de rakryggat och efter noggrann prövning fattat beslut som enbart baserar sig på juridiska överväganden. Det skriver hovrättslagman Per Eriksson, ordförande för Juseks rättspolitiska råd.



 

"Domstolarna är rakryggade"


Nyligen har våra båda högsta domstolar fällt avgöranden som väckt mycken uppmärksamhet på grund av sitt sakliga innehåll. Det gäller dels Regeringsrättens beslut att skjuta upp stängningen av Barsebäcksverket, dels Högsta domstolens beslut i går i ärendet om resning i Palmemålet.

Avgörandena har emellertid ett stort intresse även om man bortser från det sakliga innehållet. Var för sig ger de en delvis ny bild av domstolarnas betydelse i vårt demokratiska samhälle och av deras förmåga att rakryggade stå emot politiska beslutsfattare, massmedia och den allmänna opinionen.

Sällan har man sett en sådan yrvakenhet hos våra politiker som när Regeringsrätten beslutade att Barsebäcksverket, trots "i demokratisk ordning fattade beslut", inte får stänga vid halvårsskiftet. Politikerna, och säkert även folk i gemen, frågar sig hur detta kan ske: Har domstolarna berövat våra folkvalda representanter deras politiska makt?

Nej, så förhåller det sig självfallet inte, och det inträffade är egentligen inte så konstigt. Politiska beslut, hur demokratiskt fattade de än må vara, är underkastade de spelregler som gäller för statsmakterna. Dessa spelregler återfinns i våra grundlagar. Det tål att erinra om att Regeringsformens portalparagraf stadgar, inte bara att all offentlig makt utgår från folket, utan även att den offentliga makten utövas under lagarna.

- - -


Det principiellt intressanta i denna prövning är att den görs av en domstol och inte av riksdagens konstitutionsutskott eller något annat politiskt organ.

Att Regeringsrätten har denna prövningsrätt verkar ha kommit som en överraskning för alla, inte minst för våra politiker. Men sanningen är att det är politikerna själva som med öppna ögon beslutat denna ordning, som innebär att vi i Sverige börjar närma oss ett system som sedan länge varit i bruk i de allra flesta västerländska demokratier.

Det första viktiga beslutet som banade väg för denna nyordning innebar att Sverige anslöt sig till Europakonventionen. Det andra beslutet fattades då 1988 års lag om rättsprövning antogs, den lag som Regeringsrätten nu tillämpat. Det tredje steget kom i och med Sveriges undertecknande av EES-avtalet och det därpå följande inträdet i EU. Slutligen fullbordade riksdagen det påbörjade arbetet när Europakonventionen from den 1 januari 1995 upphöjdes till svensk lag.

Genom dessa politiska beslut har Sverige förbundit sig att underkasta sig avgöranden som fattas av Europadomstolen och EG-domstolen. Därmed har vi fått två oberoende granskningsorgan, som getts rätt att underkänna beslut som fattats av regering och riksdag och att t.o.m. underkänna svensk grundlag om den strider mot Europakonventionen respektive EG-rätten. Vi har även gett den inhemska Regeringsrätten rätt att på motsvarande sätt gå emot politiska beslut.

I sin förlängning innebär anslutningen till Europakonventionen och medlemskapet i EU också att de svenska domstolarna överlag tillerkänts en kontrollfunktion gentemot regering och riksdag. En svensk domstol kan nämligen inte tillämpa svensk lag om den strider mot Europakonventionen eller EG-rätten. Om så skulle ske, innebar detta att Sverige gjorde sig skyldigt till fördragsbrott.

Att denna nyordning kommit som en överraskning för många är kanske inte så underligt. Såvitt jag kan erinra mig förekom knappast någon debatt i samband med Sveriges anslutning till Europakonventionen. Och inför folkomröstningen om Sveriges medlemskap i EU debatterades främst frågor som rätten att snusa, storleken på jordgubbar och medlemsavgiftens storlek.

Att en domstol ges rätt att underkänna politiska beslut innebär inte att den också kommer att göra det. För detta krävs ett betydande mått av självständighet och civilkurage hos de enskilda domarna. Genom beslutet att inte tillåta stängningen av Barsebäcksverket innan den juridiska processen avslutats har Regeringsrättens ledamöter visat att de besitter dessa egenskaper och att de inte väjer för att fatta beslut som kan orsaka dem misshag från politikernas sida.

Samma egenskaper har domarna i Högsta domstolen visat genom att vägra riksåklagaren resning i Palmemålet. I detta fall är det visserligen inte fråga om att gå emot regering eller riksdag. I stället rör det sig om modet att underkänna en resningsansökan som sannolikt bottnar i ett uttalat behov av att till nästan varje pris få en gärningsman fälld för mordet på statsministern.

- - -


Högsta domstolen har i detta fall utsatts för ett utomordentligt starkt tryck, inte minst från massmedierna, och det är med tillfredsställelse man kan konstatera att Högsta domstolen inte fallit undan för trycket utan efter en noggrann prövning fattat ett beslut som säkert innebär en stor besvikelse för många.

Den utveckling som nu beskrivits innebär att de svenska domstolarna, till den enskilda medborgarens fromma, alltmer kommer att få en granskande roll gentemot övriga statsmakter. Den har också visat att domstolarna är vuxna ett sådant ansvar. För de lagstiftande församlingarna återstår troligen inte mycket annat än att godta utvecklingen och anpassa sig till denna. En återgång till den gamla ordningen lär kräva att vi frånträder Europakonventionen och utträder ur EU.

Per Eriksson
29 maj 1998



Tillbaka till hemsidan

 



Dessa sidor tillhandahålls av Geocities. © Per Eriksson