Kurvtagning. Fokuserad förare på en riktigt bra
motorcykel.
Första tävlingen: Kemora 20-21/5
Onsdag middag den 17 maj lastade jag in min utrustning i medtävlaren
Kjell Landgrens stora röda Scaniabuss för att tillsammans
fortsätta färden mot årets första tävling
på finska Kemora Motorstadion. Banan ligger 20 mil öster
om den svensktalande kuststaden Jakobstad. För att komma dit körde
vi igenom land där, enligt våra finska kollegor, "ingen vit
människa förstår annat än finska".
Tävlingshelgen bjöd på soligt, varmt och blåsigt
väder. Efter lördagens fjärde placering i racet kunde
jag konstatera att mycket arbete låg framför mig innan jag
justerat in allt på min nybyggda cykel.
När jag på söndagsmorgonen vaknade kände
jag att pollensäsongen hunnit ikapp oss även så här
långt norrut och den allergi som besvärat mig under hela
våren gjorde sig påmind.
Efter gårdagskvällens justeringar hade jag nu ett chassie
som styrde och fjädrade bättre. Efter en kanonstart slogs
jag med fjolårssegraren Tesfai König om ledningen under sex
varv. Därefter tog orken slut på grund av allergin, jag tappade
placeringar och slutade fyra i mål.
Våler 17-18/6
Norsk trafiksenter AS, Vålerbanan i Norge stod värd för
deltävling tre och fyra i cupen. Helgen bjöd på de flesta
väderförhållanden som man kan vänta sig för
årstiden; lite kyliga nätter, varmt och soligt på lördagen,
regn och upptorkande på söndagen och däremellan blåsigt.
Racen värmde dock!
Lördagens tidsträning gav mig tredje plats på
startgridden. Jag ryckte i starten och höll ledningen tills det
var ett varv kvar, då tog sig Tesfai tyvärr förbi. Detta
kändes ändå som en seger då jag kände att
det gick åt rätt håll.
Efter nattens och förmiddagens regn var vi tre man som höll
ett mycket tight race om andra till fjärde platsen i söndagens
deltävling. Nu gjorde sig tyvärr min nykomna allergi påmind
igen. Efter att jag passerat mållinjen som femte man så
fick depåpersonalen hjälpa mig av cykeln. Så slut var
jag. Det såg dock bra ut i cupen, två totalt!
Vandel 1-2/7
Danmarks bidrag i den nordiska cupen utspelade sig på
flygfältsbanan Vandel på Jylland. Helgen bjöd på
ett riktigt busväder med regn och kyla. Ingen väderlek kunde
dock vara värre än det som hände på lördagens
träning. Motorblocket sprack. Utan reservdelar blev jag stående
så det var bara att vända hem och via mobiltelefonen försöka
få tag på ett nytt motorblock i tid innan nästa race.
Dessutom tappade jag mycket värdefulla poäng skulle det visa
sig.
Supporters på plats. Har du ställt in
fjädringen rätt nu, Patrik?
Startsnabb. Återigen en bra start, full gas
och hakan på tanken!
Linköping 28-30/7
Linköpings Motorstadion var skådeplatsen för både
den nordiska och den europeiska supermonocupen. En populär deltävling
både bland publik och förare.
Populariteten bland förarna kunde utläsas i antalet deltagare,
träningarna fick köras i två omgångar, en för
udda startnummer och en för jämna. 38 förare lyckades
få en tid och de 30 första kvalade in till tävlingarna.
Förutom nordiska deltagare var förare från England,
Holland och Belgien på plats.
I god tid före helgen, redan på tisdagskväl
len, startade jag upp motorn med det nya blocket. Allt såg bra
ut!
Under heat ett på lördagen tog träningssnabbaste
engelsmannen Spenser Cook på en Muz kommandot direkt från
start och ledde in i mål. Två var Peo Ogeborn och trea dansken
Allan Östli-Jörgensen. Själv tog jag efter ett svettig
race hand om 10:e platsen.
Söndagens race blev minst sagt minnesvärt. Jag hade
nu börjat få till cykelns setup samtidigt som min körning
började stämma allt bättre. Efter en bra start drog jag
snabbt ifrån de förare som jag slagits med om placeringar
dagen innan. De snabba engelska förarna drog upp tempot och jag
förbättrade mina varvtider rejält.
Jag var mer än nöjd med dagens resultat. Åttonde plats
i en europacupdeltävling! All time high!
Fortsatt satsning. Årets placering är
min bästa någonsin, men inför nästa säsong
hoppas jag på pallplats.
Härnösand 19-20/8
I slutet på augusti styrdes kosan mot det senaste
tillskottet bland Sveriges racingbanor; Midlanda Motorpark utanför
Härnösand.
Under lördagens race gjorde jag återigen en kanonstart
men redan på första varvet kände jag igen tecknen på
ett förestående motorras och bröt därför heatet.
Efter idogt skruvande till 01.00 på natten och tidig uppstigning
på söndagen stod cykeln klar för morgonträningen.
15 minuter före starten på söndagens heat började
det att regna så det blev lite körigt att skifta till regndäcksförsedda
fälgar på gridden. Tyvärr hade jag inte kört med
denna cykel under regnförhållanden så resultatet blev
inte det bästa; sjunde man över mållinjen. Denna helgen
var det mycket slit med liten utdelning. Sedan väntade åtta
timmars sträckkörning hem.
Karlskoga 2-3/9
Finalen i ISR Supermonocup 2000 avhandlades i sensommarsol,
blåst och nattligt regn på Gelleråsen utanför
Karlskoga. Nu gällde det att göra allt som bara gick för
att få bra placeringar och poäng.
Efter en bra start gick jag upp i ledningen under lördagens
race. Efter fyra varv tappade jag dock positionen på grund av
en lossnande bensintank. Ett mekanikerslarv som jag fick betala med
en fjärde placering.
Inför söndagens start var jag ordentligt revanschsugen
Lite för ivrig visade det sig då jag efter att åter
igen tagit starten, på första varvet bromsade lite
väl sent in I Eje-kurvan. Jag blev tvungen att styra av banan och
vända om för att se hela startfälten fly bort i fjärran.
Jag tog upp jakten och efter en uppkörning i rena ilskan blev det
en femteplacering. Denna helgs resultat var ju inte alls vad jag väntat
mig men man lär sig ju något även på detta.
Inför nästa säsong
Fjärdeplatsen i ISR Supermonocup 2000 är min bästa placering
hittills. Trots det är jag inte helt nöjd med säsongen.
Mitt mål var åtminstone två pinnar upp. De saknade
poängen är tyvärr de jag tappade i Danmark på grund
av motorraset där.
Mitt mål inför säsongen 2001 är att få
ihop en budget som tillåter de reservdelar jag så mycket
behöver och givetvis en fortsatt utveckling på chassie- och
motorsidan. Även föraren behöver mer hästkrafter
så han är sedan oktober satt på hårdträning
med styrketräning tre gånger i veckan. Med dessa förutsättningar
hoppas jag på att kunna nå medaljplats under 2001.