Tidström racing Säsongen 2000

Sponsorer
Bröderna Larsson Shell
ISR
K&K Racing
Mago Mekaniska
MC-Kompaniet
Tibro Elservice
Tibro LBC
Tibro Motorrenovering Tibro Verktygssliperi

Tack till
Björn Hellén, Reine Rhenberg, Lars-Jens Tidström, Mats Gustavsson, Matz Göthensten med personal på Mago Mekaniska, Öhlins, Primoto, Jan Thorén, Börje Borsch, Peo Ogeborn, Mikael Pajunen, Jan Bernardsson, Thomas Tallqvist, Håkan Axelsson, Tibro motorsällskap,         Catarina Ström och alla andra som hållit tummarna och stöttat denna säsong och andra.

 

 

Bästa racingsäsongen någonsin
Inför ISR Supermonocup 2000 kände jag att det var dags att förbättra mitt maskinmaterial. I mitten av november åkte jag därför till supermono-profeten Björn Hellén i Borås och hämtade hem ett tyskt Uno chassie. Efter ett par hundra timmar och med god hjälp från sponsorer och vänner stod cykeln klar när vårsolen tittade fram. Och satsningen på materialet lönade sig. Årets fjärdeplats är mitt bästa resultat någonsin.

Kurvtagning. Fokuserad förare på en riktigt bra motorcykel.


Första tävlingen: Kemora 20-21/5
Onsdag middag den 17 maj lastade jag in min utrustning i medtävlaren Kjell Landgrens stora röda Scaniabuss för att tillsammans fortsätta färden mot årets första tävling på finska Kemora Motorstadion. Banan ligger 20 mil öster om den svensktalande kuststaden Jakobstad. För att komma dit körde vi igenom land där, enligt våra finska kollegor, "ingen vit människa förstår annat än finska".
 Tävlingshelgen bjöd på soligt, varmt och blåsigt väder. Efter lördagens fjärde placering i racet kunde jag konstatera att mycket arbete låg framför mig innan jag justerat in allt på min nybyggda cykel.
 När jag på söndagsmorgonen vaknade kände jag att pollensäsongen hunnit ikapp oss även så här långt norrut och den allergi som besvärat mig under hela våren gjorde sig påmind.
 Efter gårdagskvällens justeringar hade jag nu ett chassie som styrde och fjädrade bättre. Efter en kanonstart slogs jag med fjolårssegraren Tesfai König om ledningen under sex varv. Därefter tog orken slut på grund av allergin, jag tappade placeringar och slutade fyra i mål.


Våler 17-18/6
Norsk trafiksenter AS, Vålerbanan i Norge stod värd för deltävling tre och fyra i cupen. Helgen bjöd på de flesta väderförhållanden som man kan vänta sig för årstiden; lite kyliga nätter, varmt och soligt på lördagen, regn och upptorkande på söndagen och däremellan blåsigt. Racen värmde dock!
 Lördagens tidsträning gav mig tredje plats på startgridden. Jag ryckte i starten och höll ledningen tills det var ett varv kvar, då tog sig Tesfai tyvärr förbi. Detta kändes ändå som en seger då jag kände att det gick åt rätt håll.
 Efter nattens och förmiddagens regn var vi tre man som höll ett mycket tight race om andra till fjärde platsen i söndagens deltävling. Nu gjorde sig tyvärr min nykomna allergi påmind igen. Efter att jag passerat mållinjen som femte man så fick depåpersonalen hjälpa mig av cykeln. Så slut var jag. Det såg dock bra ut i cupen, två totalt!


Vandel 1-2/7
Danmarks bidrag i den nordiska cupen utspelade sig på flygfältsbanan Vandel på Jylland. Helgen bjöd på ett riktigt busväder med regn och kyla. Ingen väderlek kunde dock vara värre än det som hände på lördagens träning. Motorblocket sprack. Utan reservdelar blev jag stående så det var bara att vända hem och via mobiltelefonen försöka få tag på ett nytt motorblock i tid innan nästa race. Dessutom tappade jag mycket värdefulla poäng skulle det visa sig.

Supporters på plats. Har du ställt in fjädringen rätt nu, Patrik?


Startsnabb. Återigen en bra start, full gas och hakan på tanken!


Linköping 28-30/7
Linköpings Motorstadion var skådeplatsen för både den nordiska och den europeiska supermonocupen. En populär deltävling både bland publik och förare.
Populariteten bland förarna kunde utläsas i antalet deltagare, träningarna fick köras i två omgångar, en för udda startnummer och en för jämna. 38 förare lyckades få en tid och de 30 första kvalade in till tävlingarna. Förutom nordiska deltagare var förare från England, Holland och Belgien på plats.
 I god tid före helgen, redan på tisdagskväl
len, startade jag upp motorn med det nya blocket. Allt såg bra ut!
 Under heat ett på lördagen tog träningssnabbaste engelsmannen Spenser Cook på en Muz kommandot direkt från start och ledde in i mål. Två var Peo Ogeborn och trea dansken Allan Östli-Jörgensen. Själv tog jag efter ett svettig race hand om 10:e platsen.
 Söndagens race blev minst sagt minnesvärt. Jag hade nu börjat få till cykelns setup samtidigt som min körning började stämma allt bättre. Efter en bra start drog jag snabbt ifrån de förare som jag slagits med om placeringar dagen innan. De snabba engelska förarna drog upp tempot och jag förbättrade mina varvtider rejält.
Jag var mer än nöjd med dagens resultat. Åttonde plats i en europacupdeltävling! All time high!
 
 

Fortsatt satsning. Årets placering är min bästa någonsin, men inför nästa säsong hoppas jag på pallplats.


Härnösand 19-20/8
I slutet på augusti styrdes kosan mot det senaste tillskottet bland Sveriges racingbanor; Midlanda Motorpark utanför Härnösand.
 Under lördagens race gjorde jag återigen en kanonstart men redan på första varvet kände jag igen tecknen på ett förestående motorras och bröt därför heatet. Efter idogt skruvande till 01.00 på natten och tidig uppstigning på söndagen stod cykeln klar för morgonträningen.
 15 minuter före starten på söndagens heat började det att regna så det blev lite körigt att skifta till regndäcksförsedda fälgar på gridden. Tyvärr hade jag inte kört med denna cykel under regnförhållanden så resultatet blev inte det bästa; sjunde man över mållinjen. Denna helgen var det mycket slit med  liten utdelning. Sedan väntade åtta timmars sträckkörning hem.


Karlskoga 2-3/9
Finalen i ISR Supermonocup 2000 avhandlades i sensommarsol, blåst och nattligt regn på Gelleråsen utanför Karlskoga. Nu gällde det att göra allt som bara gick för att få bra placeringar och poäng.
 Efter en bra start gick jag upp i ledningen under lördagens race. Efter fyra varv tappade jag dock positionen på grund av en lossnande bensintank. Ett mekanikerslarv som jag fick betala med en fjärde placering.
 Inför söndagens start var jag ordentligt revanschsugen Lite för ivrig visade det sig då jag efter att åter igen tagit starten, på första varvet  bromsade lite väl sent in I Eje-kurvan. Jag blev tvungen att styra av banan och vända om för att se hela startfälten fly bort i fjärran. Jag tog upp jakten och efter en uppkörning i rena ilskan blev det en femteplacering. Denna helgs resultat var ju inte alls vad jag väntat mig men man lär sig ju något även på detta.


Inför nästa säsong
Fjärdeplatsen i ISR Supermonocup 2000 är min bästa placering hittills. Trots det är jag inte helt nöjd med säsongen. Mitt mål var åtminstone två pinnar upp. De saknade poängen är tyvärr de jag tappade i Danmark på grund av motorraset där.
 Mitt mål inför säsongen 2001 är att få ihop en budget som tillåter de reservdelar jag så mycket behöver och givetvis en fortsatt utveckling på chassie- och motorsidan. Även föraren behöver mer hästkrafter så han är sedan oktober satt på hårdträning med styrketräning tre gånger i veckan. Med dessa förutsättningar hoppas jag på att kunna nå medaljplats under 2001.