TEAM TIDSTRÖM RACINGSÄSONGEN 1999
-Internationell debut i Assen
1999 var ett innehållsrikt
år. Med allt från grävande i sandfällor till en av
de absoluta höjdpunkterna hittills. Den nordiska serien jag tävlat
i heter TOTAL SUPERMONO
CUP och även i år körde
jag på cykeln jag tävlat med sen 1997, en ESW-ROTAX på
636cc.
Säsongspremiär i Kaskoga
Säsongspremiären på Gelleråsbanan avhandlades i pingsthelgen under blåsig, kall och stundtals blöt väderlek.
Lördagens tidsträning kördes under upptorkande förhållanden. I slutet på träningspasset var banan i princip torr vilket var bra för mig som bytt till slicks-däck efter den regndränkta morgonträningen. Vädret höll sig sedan lugnt så att första avdelningens race kunde köras på torr asfalt. Det blev sedan samma resultat under "the checkered flag" som tidsträningen gett en fingervisning om. Tesfai König på Ducati först, jag tvåa och den gamle racer-räven Bosse Granath på tredje avsatsen. Kallt, åtta grader, men kul!
Söndagen inleddes med uppehållsväder och
torr bana på morgonens fria träning för att under dagen
försämras med hård vind och regnskurar. Inför den
andra avdelningen blev jag tvungen att ge upp redan efter uppvärmningsvarvet.
I väntan på att funktionärerna bärgade några
cyklar efter ett par vurpor i det föregående racet, blev vi
stående i utsläppet ganska länge. Under tiden slog tändstiften
igen. Det märkte jag inte förrän vi kört ut på
banan och då fanns inget tid till att byta stift. Det var bara att
kasta in handduken.
Regn och olja i Norge
Vålerbanans slinga delar utrymme med en trafikövningsplats för personbilar och tunga fordon. Med alltifrån ljussignaler till halkbana i nedförslut! Det finns även en gocartbana där vi var några som testkörde micro-bikes mellan körpassen.
Lördagens race blev något jag ville glömma
snabbt. Det regnade kraftigt och det bar sig inte bättre än att
jag körde in i en oljefläck. Under inbromsningen inför en
sväng försvann framhjulet och jag kanade av banan utan några
fysiska men mer än ett klämt lillfinger. Strax efter min avåkning
så skedde i det hala väglaget ytterligare en incident där
flera förare var inblandade. Loppet rödflaggades och enligt reglerna
räknar man då resultatet som var varvet innan. Detta medförde
lustigt nog att jag fick två poäng utan att jag egentligen gått
i mål! Cykeln blev tyvärr så illa åtgången
att jag var tvungen att stå över söndagens race.
Internationell debut i Holland
Och så var det då äntligen dags för
internationell debut! Den europeiska supermonoserien var inbjuden att köra
ihop med GP500VM, som bekant utövas av Doohan, Criville, Biaggi och
grabbarna! Jag och ytterligare fem man hemifrån hoppade över
svensk midsommarstång och firade helgen ihop med 125000 hysteriska
holländare. Det var minst sagt en häftig upplevelse att efter
avslutat träningspass på den drygt 6km långa GP-banan
luta rotaxen emot depåväggen och se att bakom mig står
Hondas fabriksmekar och varmkör Okadas NSR500. Nu var man alltså
in
it!
Efter ett mycket svettigt race var jag bäste blå-gula
representant under målflaggan på 14:e plats! Mina två
första EM-poäng och till det prispengar! Lycka!!!
Efter att adrenalinet lugnat ner sig , dukade svensklägret
upp långbord med sill, färskpotatis och nubbe i depån.
Vi somnade alla sedan in, hörandes de campande knuttarna utanför
banan skjuta sönder sina motorer i jakten på att se vem som
varvar mest!
Vakter med vapen
Första helgen i juli styrdes kosan åter söderut. Till Vandel inte långt ifrån legoland i Danmark. Banan ryms inom ett NATO-flygfält och det kändes lite skumt att passera k-pist klädda vakter under infarten till banan. Men väl inne var danskarna lika trevliga som vanligt med Tuborg jämte den röde pölsen.
Lördagen var blåsig med nederbörd….. känns
det igen? Hal bana på grund av regn i kombination med asfaltsskarvar
kändes inte så värst bra. Motorcykeln spann mitt på
rakan, varvräknarnålen slog i bott Och detta vid ca 180 km/h!
Jag trivdes inte med detta och det blev inte bättre än 7:e placering,
men cykeln var ju hel.
Söndagens väder var bättre, uppehåll
och stundom soligt. Med bättre grepp så stämde åkningen
igen. Svängen som förut inte kändes alls bra var nu helt
ok för att inte säga skitfräck! En lång, lång
vänster (som egentligen är tre svängar i en) där man
under acceleration ligger med bankantens gräs snuddandes i hjälmen
och knät i backen vid 180-190 km/h……adrenalin! Efter halva loppet
började motorn misstända (visade sig senare vara vatten i elsystemet
från gårdagens myckna regnande) och den tappade en massa effekt.
Jag låg då tvåa och lyckades trots problemen bärga
tredje platsen! Jag kände mig jättenöjd med detta och självförtroendet
var tillbaka. Sen är det ju inte fel att få i sig lite champagne!
Östgötagrus i motorn
I år ingick European supermono cup i den jättelika
racinghelgen på motorcykelbanan Sviestad i Linköping. Nu hade
de stora grabbarna kommit upp på våran hemmaplan och vi skulle
visa dom var skåpet skall stå!
På lördagsracet förbättrade jag min
placering ifrån Assen till 11:e. Sju EM-pinnar! På Söndagen
blev det trångt om utrymmet och jag blev oturligt nog påkörd
bakifrån
i det första esset. Tappade kontrollen över min
maskin och landade i sandfällan. Tyvärr klarade motorcykeln inte
detta lika bra som jag gjorde. Den fick så mycket stryk att jag blev
tvungen att lämna återbud till de två kvarvarande tävlingarna
i Nordic supermono cup.
__________________________________________________________________________________________
-Stundom sol, stundom regn
är en passande sammanfattning av 1999.
Efter en racingsäsong med ett par riktiga lyft, speciellt
tävlingen i Assen, kan man konstatera att det behövs bättre
material för att komma längre. Och där är jag nu en
bit på väg. I garaget där lampan lyser nästan jämt,
står nu ett tyskt UNO-chassie som sakta växer fram till en motorcykel.
Så väl mött 2000! |