Det var redan dags för den första stora revisionen.
Granadas första generation hade kritiserats för sin bulliga kaross,
som av vissa ansågs lite allmänt obestämd. Utan att göra
några direkta ingrepp i linjeföringen stramades nu hela bilen
upp. Det skedde bland annat genom att fönsterbågarna gjordes
svarta och genom att karossidan fick en 20 cm bred, spikrak list från
för till akter.
Ett bra drag var också att man sänkte nosen 12 mm och placerade
föraren lika mycket högre. Detta gav en exakt 134 cm mindre död
vinkel d.v.s. föraren såg 134 cm mer gata framför nosen.
Consul beteckningen försvann under året och istället kom
Granada 2000, en snikmodell med många plus och bara några få
allvarliga anmärkningar: vevig styrning och knaper utrustning. Effekten
i dess 2 litersmotor var 99 DIN-hästar och på gatan-priset låg
på 29.000 kronor.
För att spä på ytterligare med lyx och på så
sätt konkurrera med vissa Mercedes modeller presenterades nu Granada
Ghia. Det var en extra påkostad version som naturligtvis bara fanns
med 3 liters motorn och den trestegade automatlådan. (I Tyskland var
dock femväxlad manuell låda och 126 hästars 2,6 litersmotor
standard.)
Andra trevligheter med Ford Granada Ghia var extra mjuk och djup matta,
tyginnertak mer textil istället för plast i inredningen, radio,
kvartsdigital klocka, inifrån ställbara bakspeglar. Bilstein
gastrycksstötdämpare och aluminiumfälgar.
Ford Ghia Coupé 1975
Ford Granada med den nya svarta listen som höjde utseendet avsevärt! 2.0 liters motorn ökade än en gång till 99 hk DIN.