Effekten i 2 litersmotorn höjdes igen till 95 hk DIN
vid 5220 r/min men bara för bilar med manuell låda. Den som valde
automat fick nöja sig med 87 hk.
Modellerna hette nu Granada 2000 "en välutrustad komfortbil som
har priset på sin sida", Granada L "rikligare utrustning
och starkare motor", Granada GL "servostyrning, soltak och starkare
motor" , Granada Ghia "det yttersta beviset" och Granada
Kombi (i tre versioner och alla med fem dörrar).
2000 fanns som 2-, 4 och 5 dörrars. L hade V6:an på 107 hk, fanns
med samma kaross alternativ plus coupé. GL var lika stark men ännu
mer utrustad och fanns med likadana karosser som L.
Ghia var som vanligt toppnumret och fanns bara i 4-dörrarsversion.
Samma effekt 107 hk, som L och GL men riktigt mycket utrustning och med
till exempel bredare fälgar och fetare däck än de övriga.
En lyxkryssare för rimliga pengar.
Till Granada fanns också ett så kallat S-paket. Det var avsett
att lätta på lädret hos alla dem som inte köpt Ghia
eller Kombi. Det kompletta paketet innehöll följande godsaker:
extra strålkastare, V6-motor, kraftigare krängningshämmare,
progressiv fjädring, Bilstein gasstötdämpare, 195/70 HR-däck,
aluminiumfälgar, servostyrning, sporttratt, instrumentering med sex
mätare, speciellt S-emblem.
Ford Granada Kombi i 1977 års utförande.
Med massor av utrymme!!
Ford Granada coupé 1977