Effekten i 2 litersmotorn höjdes igen till 95 hk DIN vid 5220 r/min men bara för bilar med manuell låda. Den som valde automat fick nöja sig med 87 hk.
Modellerna hette nu Granada 2000 "en välutrustad komfortbil som har priset på sin sida", Granada L "rikligare utrustning och starkare motor", Granada GL "servostyrning, soltak och starkare motor" , Granada Ghia "det yttersta beviset" och Granada Kombi (i tre versioner och alla med fem dörrar).
2000 fanns som 2-, 4 och 5 dörrars. L hade V6:an på 107 hk, fanns med samma kaross alternativ plus coupé. GL var lika stark men ännu mer utrustad och fanns med likadana karosser som L.
Ghia var som vanligt toppnumret och fanns bara i 4-dörrarsversion. Samma effekt 107 hk, som L och GL men riktigt mycket utrustning och med till exempel bredare fälgar och fetare däck än de övriga. En lyxkryssare för rimliga pengar.
Till Granada fanns också ett så kallat S-paket. Det var avsett att lätta på lädret hos alla dem som inte köpt Ghia eller Kombi. Det kompletta paketet innehöll följande godsaker: extra strålkastare, V6-motor, kraftigare krängningshämmare, progressiv fjädring, Bilstein gasstötdämpare, 195/70 HR-däck, aluminiumfälgar, servostyrning, sporttratt, instrumentering med sex mätare, speciellt S-emblem.

 Ford Granada Kombi i 1977 års  utförande. Med massor av  utrymme!!


 

 

Ford Granada coupé 1977