En helt ny Ford Granada presenterades i slutet av augusti
1977, och brukar kallas Granada II. Tidigare årsmodeller var karossen
tämligen rundad, men nu hade formgivarna plockat fram, om inte vinkelhake
så åtminstone linjal!
35 mm längre front, 22 mm lägre motorhuv, smalare A och C-stolpar,
kraftigare, mer runtomhörnen-gående stötfångare, frontspoiler
var några av de viktigare förändringarna utvärtes.
Cw-talet hade sänkts från 0,447 till 0,435.
Dörrhandtagen var modifierade och dörrarna var lättare att
öppna, instrumentpanelen var av helt ny design, framsätena höll
i bättre i sidled och det fanns ett fack för första förbandslåda
på hatthyllan. Värme och ventilationsanläggningen var ny
och kunde lätt kompletteras till att bli riktig luftkonditionering.
Nu kunde man för första gången få centrallås
och elektriska fönsterhissar. Nya Granada var lättare än
originalet och därför hade man putsat på chassit och förstås
individuellt anpassat det till de olika versionerna.
I januari 1978 började Ford leverera Granada med 2,1 liters dieselmotor.
Det var faktiskt tyska Fords första personbilsdiesel, men motorn kom
från Peugeot där den i åratal visat sin duglighet i 505
modellen!