En helt ny Ford Granada presenterades i slutet av augusti 1977, och brukar kallas Granada II. Tidigare årsmodeller var karossen tämligen rundad, men nu hade formgivarna plockat fram, om inte vinkelhake så åtminstone linjal!
35 mm längre front, 22 mm lägre motorhuv, smalare A och C-stolpar, kraftigare, mer runtomhörnen-gående stötfångare, frontspoiler var några av de viktigare förändringarna utvärtes. Cw-talet hade sänkts från 0,447 till 0,435.
Dörrhandtagen var modifierade och dörrarna var lättare att öppna, instrumentpanelen var av helt ny design, framsätena höll i bättre i sidled och det fanns ett fack för första förbandslåda på hatthyllan. Värme och ventilationsanläggningen var ny och kunde lätt kompletteras till att bli riktig luftkonditionering.
Nu kunde man för första gången få centrallås och elektriska fönsterhissar. Nya Granada var lättare än originalet och därför hade man putsat på chassit och förstås individuellt anpassat det till de olika versionerna.
I januari 1978 började Ford leverera Granada med 2,1 liters dieselmotor. Det var faktiskt tyska Fords första personbilsdiesel, men motorn kom från Peugeot där den i åratal visat sin duglighet i 505 modellen!