Det svenska Granada programmet var rätt omfattande.
I botten 2,0 och 2,0 L som 2-,4 och 5-dörrarsmodeller, dessutom 2,1
litersdieseln som sedan.
Granada med 2,8 liters insprutnings V6 på151 hk såldes i utrustningsnivåerna
L, GL, LS och GLS. " Sveriges mest köpta sexa" kunde Ford
skryta med. Huvudkonkurrenterna var Volvo 264, nya Volvo GLT, Mercedes 280
och Saab 900 Turbo. 2,8i L och GL fanns också att handla som Kombi.
Finaste modellen hette Granada 2,8i Ghia.
En ny förhållandevis bränslesnål motor presenterades
1979 och var på 2 liter, hade överliggande kamaxel och gav 99
hk.
Bättre stolar var ett genomgående tema detta år. 2,0 L
hade en helt ny interiör med bland annat tygklädda nackskydd.
Med L vill Ford sno kunder från Volvo, kanske särskilt när
det gällde kombi bilarna. Därför låg nypriset väldigt
nära 245:ans, men Ford hade förbilligat genom att inte bygga bilarna
i servostyrning.
Sveriges mest sålda sexa kunde Ford skryta med!