Det svenska Granada programmet var rätt omfattande. I botten 2,0 och 2,0 L som 2-,4 och 5-dörrarsmodeller, dessutom 2,1 litersdieseln som sedan.
Granada med 2,8 liters insprutnings V6 på151 hk såldes i utrustningsnivåerna L, GL, LS och GLS. " Sveriges mest köpta sexa" kunde Ford skryta med. Huvudkonkurrenterna var Volvo 264, nya Volvo GLT, Mercedes 280 och Saab 900 Turbo. 2,8i L och GL fanns också att handla som Kombi. Finaste modellen hette Granada 2,8i Ghia.
En ny förhållandevis bränslesnål motor presenterades 1979 och var på 2 liter, hade överliggande kamaxel och gav 99 hk.
Bättre stolar var ett genomgående tema detta år. 2,0 L hade en helt ny interiör med bland annat tygklädda nackskydd. Med L vill Ford sno kunder från Volvo, kanske särskilt när det gällde kombi bilarna. Därför låg nypriset väldigt nära 245:ans, men Ford hade förbilligat genom att inte bygga bilarna i servostyrning.

 Sveriges mest sålda sexa kunde Ford skryta   med!