Omkring 2.200 detaljförbättringar och tekniska
ändringar - så mycket gjorde man mellan dessa två årsmodeller!
I Sverige sålde Ford sin Granada som 2,0 och 2,0 L (både sedan
och kombi), som 2,0 GL (sedan och kombi), som 2,8i L och GL (bara sedan),
som 2,8i Ghia (bara sedan), som 2,8 Injection (bara sedan) och som 2,8i
L och GL kombi.
Dessutom fanns förstås 2,1 litersdiesln kvar. Mycket att välja
på alltså och Ford sålde många bilar. Även
kombi trots bestsellern 245.
1982 kom ett avgassystem som väntades ha dubbelt så lång
livslängd, bland annat genom tjockare rör. Nytt för året
var också större kylarpaket, underhållsfritt batteri och
tystare växellåda. En exteriör nyhet var att stötfångarna
nu gick ända fram till hjulhusöppningarna, en annan var den diskret
treribbade grillen.
2,0 GL var ny i programmet. Det var i stot sett en bil med lilla motorn
och med stora utrustningen. Ghian var pålitligt lyxig, som alltid.
2,8 Injection var egentligen bara ett nytt namn på GLS. Injection
hade, liksom GL och Ghia sportfjädring och sex tum breda aluminumfälgar
med Michelin TRX-däck. Injection kändes enklast igen på
spoilern fram och bak. Taklucka var standard från GL modellen och
uppåt.
Nu fick Granada sex års genomrostningsgaranti.
En Ford Granada kombi i 1982 års utförande.
Ett riktigt muskelpaket en 2,8 Injection V6.