Omkring 2.200 detaljförbättringar och tekniska ändringar - så mycket gjorde man mellan dessa två årsmodeller! I Sverige sålde Ford sin Granada som 2,0 och 2,0 L (både sedan och kombi), som 2,0 GL (sedan och kombi), som 2,8i L och GL (bara sedan), som 2,8i Ghia (bara sedan), som 2,8 Injection (bara sedan) och som 2,8i L och GL kombi.
Dessutom fanns förstås 2,1 litersdiesln kvar. Mycket att välja på alltså och Ford sålde många bilar. Även kombi trots bestsellern 245.
1982 kom ett avgassystem som väntades ha dubbelt så lång livslängd, bland annat genom tjockare rör. Nytt för året var också större kylarpaket, underhållsfritt batteri och tystare växellåda. En exteriör nyhet var att stötfångarna nu gick ända fram till hjulhusöppningarna, en annan var den diskret treribbade grillen.
2,0 GL var ny i programmet. Det var i stot sett en bil med lilla motorn och med stora utrustningen. Ghian var pålitligt lyxig, som alltid. 2,8 Injection var egentligen bara ett nytt namn på GLS. Injection hade, liksom GL och Ghia sportfjädring och sex tum breda aluminumfälgar med Michelin TRX-däck. Injection kändes enklast igen på spoilern fram och bak. Taklucka var standard från GL modellen och uppåt.
Nu fick Granada sex års genomrostningsgaranti.

En Ford Granada kombi i 1982 års utförande.

 

 

 

 

 

Ett riktigt muskelpaket en 2,8 Injection V6.