Fords idé håller ännu: mycket bil
för pengarna! Ford Granada såldes åren 1972-85 och gav
hela tiden i alla versioner ovanligt mycket bil för slanten. Motorerna
varierade, utrustningen likaså, men den var nästan alltid ovanligt
riklig. Som hobbybil är Granada inget dumt val. Priserna är attraktivt
låga också på fina exemplar och flera karosstyper finns
att välja bland.
Aldrig för hade de tyska och engelska Ford-organisationerna lagt ner så mycket tid och pengar på att utveckla en modellserie som när Consul och Granada växte fram. Arbetet hade börjat redan 1968 och det tog nästan fyra år innan de nya modellerna kunde presenteras. 1.500 personer arbetade i utvecklingsprogrammet, men i slutfasen var ytterligare 3.000 sysselsatta med den stora satsningen.
MH var täcknamnet för dessa bilar, som huvudsakligen
provades ut på Fords testbana i Belgien. Kallkörningen gjordes
dock som vanligt kring polcirkeln och för värmen begav sig försökskaravanen
till Afrika. I Tyskland ersatte Consul och Granada serien Ford 17M/20M/26M
och i England var det Zephyr och Zodiac som pensionerades. Ford Motor Company
AB i Stockholm tog in de tyskbyggda bilarna och hade bland annat följande
att säga:
"Consul är nykonstruerad helt igenom.Detta gäller speciellt
både fram och bakvagn med separat upphängda hjul.
Den är byggd med tanke på att ge goda innerutrymmen trots moderata
yttermått och även
med tanke på hög säkerhet och bra prestanda."
Consul erbjöds som 4-dörrarsbil och i 2-dörrars version. Denna kallas sedan, lustigt nog, men hade fastback-kaross som gör att man hellre ser den som copué. Det fanns också en rymlig 5-dörrars kombi. Motor alternativen var två, en 2 liters rak fyra och en 2,3 liters V6:a.
Fords konstruktör tyckte att en GT version skulle finnas som man skapade en sådan också. Och vilken bil det blev!....Consul GT. Den kan du få med en V6:a på 108 eller 138 hk DIN. Det är en bil som du inte får missa att provköra om du är ute efter en sportvagn med familjeutrymmen. Sedan och kombi- modellerna hade 2 liters motorn och GT:n var alltså ensam med den lilla V6-motorn.
Granadas grill skiljde sig lite från Consuls och
hela bilen var lite mer påkostad. Detta kunde man läsa om den:
"Granada kombinerade det bästa av modern bilteknik. Kraftig
säkerhetskaross med kompakta yttermått men med goda innerutrymmen.
Separat upphängda hjul runt om. Mjukt arbetande sex-cylindriga motorer.
Och naturligtvis utrustning som gör körningen både säker
och komfortabel."
Tre modeller erbjöds i två olika versioner.
2-dörrars och 4-dörrars sedan och 5-dörrars kombi. Kunden
kunde välja mellan två V6 motorer, den ena på 108 hk (2,3
liter), och den andra på 138 hk (3 liter). Kombin erbjöds bara
med den mindre sexan. Det fanns också en lyxigare version som heter
GXL "där all lycks är standard" (ej kombi). Detta innebar
3-literssexan, automatlåda, radio med extra högtalare över
baksätet, servostyrning, ventilerade skivbromsar fram, soltak, vinyltak
och tonade rutor.
Växellådan var i alla versioner fyrväxlad helsynkad och
försedd med golvspak och bilarna hade skivbromsar fram, ventilerade
på 3-litersbilar. Automatlåda fanns som tillval. Kuggstångsstyrning
var standard, men servoassistans kostade extra. Framvagnen var byggd med
dubbla bärarmar och skruvfjädrar, medan bakvagnen hade snedställda
bärarmar med skruvfjädrar.
Det som de flesta ägare kanske allra mest kom att uppskatta var komforten. Den kunde man huvudsakligen tacka den fyrdelade bakaxeln för. De som tidigare kört mindre eropéer bör ha blivit angenämt överaskade av Consul och Granadas mjuka gång. Dessa Ford modeller var 460 cm långa (cupén 465, kombin 470) och 181 cm breda inte så underligt att de ser så maffiga ut! Axelavståndet är hella 277cm (Volvo 240 hade 264 cm mellan axlarna).
I Tyskland såldes Consul bilarna med 1,7 liters V4-motorer och 2-respektive 2,3 litersmotorn var tillval. Minsta motorn slapp alltså de svenska kunderna. Med Consul och Granada som presenterades 1971 hade Ford ett komplett modell program som började med lilla Escort och slutade med europa jänkaren Ford Granada!