Senare samma år kom combi kupén, Fastback och kombin, Squareback.
1500 Notchback hade en 1500 cc motor baserad på Typ 1 motorn men med en annan typ av fläkt för att hålla motorn platt. Detta gjorde det möjligt att förvara bagage, inte bara under motorhuven fram utan även under bakluckan.
1963 uppdaterades motorn och 1500 S var född, med dubbla förgasare och 54 hästkrafter. I USA är Notchback modellen riktigt populär vilket är lite konstigt eftersom Notchback modellen aldrig importerades av Volkswagen of America.
Typ 3 importerades till Sverige mellan 1961 och 1973. Min favorit modell, VW 1600, fanns i Sverige under åren 1965 till 1973 (lägg märke till likheten med min web adress 6573 *ler*).
Totalt såldes det i Sverige 99.412 st VW 1500 och 1600 under åren 1962-1973.
Genom sin konstruktion med motorn bakom bakhjulen blev den populär som
rally bil. På 70-talet gjorde Volkswagen till och med en speciell
rally utgåva av den så populära 1500:an , som jag hört kallades 1500 T.
Jag kommer att tävla i ett mästerskap som heter "Yokohama Cup". Reglerna för detta mästerskap baseras på ett förhållande mellan motorvolym och vikt och för detta tror jag min bil är perfekt.
Förbättringen från orginalbilen är motorn. Det är numera en vattenkyld Volvo B20 med ungefär 130 hk. Jag har blivit kallad hädare eftersom jag kallar mig VW fantast och stoppar en Volvo motor där bak ,så hur kommer det sig då att jag inte tävlar med VW motorn?
1. Kostnaden - VW motorn är dyr att trimma
2. Uthållighet - Gjutjärn tål värmen bättre än aluminium
3. Vridmoment - Volvo motorn har ett mycket högre vridmoment
Motorn är monterad mot växellådan med en adapterplatta, d.v.s. en
metallplatta som anpassar bulthålen på motor och växellåda. Jag använder
svänghjul, startmotor och tryckplatta från Volvo och lamellen från en
VW buss.
Jag har byggt en ny motorbalk och har också monterat ett momentstag
i överkant på motorn för att hålla mot vridmomentet.
Volvo motorn får inte plats under motorluckan så jag har byggt en brandvägg
för att skilja motorn från förarutrymmet.
Kylaren från en VW Golf I är monterad i reservhjulsbaljan fram. Rör leder kylvattnet genom bilen. En oljekylare är också monterad i bilens front.
All elektronik är utplockad och nydragen. En störbur är monterad liksom en speciell racing stol med 6 punkts bälte.
Jag kommer förhoppningsvis att börja tävla under säsongen 1998.
Om det finns någon som har erfarenhet av banracing med typ 3, 5-växlade typ 3
växellådor, skivbromsar bak eller någonting annat som kan hjälpa mig så
skriv ett mail!
Om du har några frågor
skriv till mig!Vill du läsa mer om själva racingteamet så titta in på Race4Fun sidan.
VW Online | VW USA | Ploon's Aircooled site | Type III owners manual |
FÖREGÅENDE | NÄSTA | |
HOPPA ÖVER FÖREGÅENDE | SLUMPVIS | HOPPA ÖVER NÄSTA |
VISA ALLA | BLI MEDLEM | VISA 5 NÄSTA |
VW Shrine Hemside Ring av www.webring.org |