Årets sista race. Och två nya förare, Xerxes Fittipaldi och Spider. Fast det var nära att vi fått ställa in. Clapton fick en spelning i lördags och ville sluta tidigare, som så ofta annars, och det är väl OK. Om inte Fibbla hade hintat samma sak. Sen hoppade Fibbla av, och Xerxes Fittipaldi som hade bokat in kurs och var en potentiell förare inför nästa säsong, och det kändes viktigt att köra. Hade inte han varit där så hade vi helst ställt in. Särskilt som Reodor fick tillbringa torsdan med att bygga om växellänkaget eftersom 205-lådan och MI16-lådan har andra lägen i rymden, på armarna och dom gamla tog i varann. Sen fick vi reda på att Spider skulle gå förarkurs, när jag kom ner visade det sig att han hade gått Alfa-klubbens kurs och inte LMS, så det var en del stress-jaga att få besked om det skulle funka på racet dagen efter. Nåväl, bilen gick mycket illa på fredan så nån test blev det inte, mycket beroende på att hon inte gick rent, och det var det som gjorde att gaswiren inte ville stå vettigt, dvs tomgången flyttade sig. Vi fick 3 (Spider), 4 (Xerxes på hotell i Linköping) resp 6 (Reodor) timmars sömn i en husvagn som vi hyrde av Pace-föraren. Utan värme, men i alla fall torrt. För det ösregnade. På lördan gick hon hjälpligt så vi fick transpondertestet gjort men sen gick hon sämre och sämre. Erik Lycke gav oss goda råd i ösregnet, och till slut fick vi henne att gå bra på 3 cylindrar. Grundfelet var vatten i tändstiftsbrunnarna. Men vi hade brända poler i fördelarlocket. Vi kom iväg efter en timme, och låg alltså 35 varv efter från start. Men hon gick aldrig på mer än 3 cylindrar. Nu spelade det inte så stor roll, eftersom det viktiga var att Xerxes och Spider skulle få köra, och vi skulle få testa lite. Clapton fick beskedet att han skulle komma in efter 5 minuter så skulle vi kolla om tändstiftshattarna satt rätt. Anledningen till att inte göra förarbytet i depån var att Xerxes (som slutade sitt körpass då) och Spider skulle få se live hur rutinerna vid förarbyte/tankning såg ut. Efter att Clapton varit inne skulle vi fatta beslut om Reodor skulle dra på Mekonomen och skaffa ett nytt fördelarlock och nya kablar, men som sagt, han fattade beslutet att det dög i vätan, så han kom inte in, och vi strök det planerade bildelsköpet. Efter lunch så körde Clapton, Xerxes, Spider och Reodor, i den ordningen. Och nu var det torrt, så tiderna blev bättre, men samtidigt så gjorde vårt Hon VAR tröttare än jag (Reodor) men väghållningen var bättre än nånsin, när det svänger hänger vi med det mesta, men ut ur kurvorna så är hon illslö. Ut ur chicanen i 115 gav ändå inte mer än 130 i sluthastighet innan bromsningen. Clapton och Spider drog kl 3Xerxes och Reodor lastade och sen var vi på möte inför nästa säsong. Xerxes (och hans far) dök upp i garaget kl 22 och hjälpte till med avlastningen, ett enormt mentalt stöd i all trötthet. "Nästa år, då jävlar", gammal Hammarby Friidrotts-slogan.