Rapport från andra tävlingen 2004, vår första
För en gångs skull var vi i ordning, inget panikmek innan start, och allt skulle gå perfekt. Trodde vi. Hon gick lite illa under transpondertesten men verkade ha pulver. Reodor tog första passet och det visade sig att vi inte hängde med, och hon gick väldigt illa. Till slut sa Desmos musiköra ifrånoch han fick tävlingsledningen att hänga ut en apelsinflagga åt Reodor och han kom in och fick alla tändstift kollade och sen sjöng hon franska arior så det klingade. Varvtiden för det stoppet blev 17 minuter så vi låg 16 minuter efter, och sist.
Efter en timme klev Xerxes (Emerson), Fittipaldis okända kusin in och visade att memoreringen efter förra höstens övningar hade gått utmärkt, och i ren hastighet hängde vi med dom som låg i mitten av klass 5.
Mr Beam klev in och körde snabbt, men lite yvigt, och lämnade diverse plast ute på banan, mycket beroede på att den illröda fiaten numera är målad i örlogsfartygskamoflage, så den smög förbi på insidan, helt obemärkt när MrBeam skar in. Vi gjorde ett lite okoncentererat stopp och missade att skicka ut honom igen medan vi lagade spoilern i depån , och förlorade ca 7 minuter på detta. Dessutom väntade han inte in vår signal, vi SKA ha med signaltavlan i fortsättningen, så det tog 4 minuter att sätta dit den, eftersom den inte var klar när han kom in. Totalt en förlust av ca 10 minuter. Dessutom körde han för fort i depån när han kom in så Desmo fick ta hans stop&go så fort han kom ut. Ytterligare 5 förlorade minuter.
Tankningen efter två timmar, när MrBeam skulle köra gav lite spill och tog därför lite extra tid. Om man tittar på ett förarbyte utan tankning, Reodor till Xerxes, och senare MrBeam till Desmo så visar det sig att dom tog 5.32 resp 6.05, dvs i snitt 5:50.
Nästa stopp var när Reodor skulle köra sitt andra pass, och då gick tankningen helt fel. Vi tankade över igen så till den milda grad, att vi tappade ytterligare 10 minuter jämfört med den första tankningen, trots att den hade spill som skulle saneras.
Nu bestämde vi oss för att köra ner det vi hade i tanken under dom två följande passen och sen fylla en dunk per stopp för att inte få en sanering igen.
Xerxes gjorde ett snabbt byte efter Reodor, så snabbt att vi borde fått ett stop&go för att inte ha stannat motorn under bytet, men det verkar ha försvunnit i hastigheten.
Det stoppet tog bara 3:45, så nu är snittiden för ett förarbytesvarv bara 5:20.. Räkna bort 1:20 så tar ett förarbyte bara 4 min.
Om vi tittar på Xerxes byte till MrBeam, en dunks tankning tog det varvet bara 5:16. dvs 4 minuter för förarbyte och en dunk. Sista stoppet kom lita abrupt eftersom MrBeam kom in med en blinkande generatorlampa, men byte i depån, Desmo hade inte hjälm på sig, och att tanka en dunk tog 7:40, dvs 6:20 förutom varvet. Det verkar som att peta i en dunk när man ändå passerar tar ungefär en minut, medan en sanering för överspill tar åtminstone 5 minuter extra. Det innebär att en perfekt tvådunkstankning skulle kunna göras på strax under två minuter, dvs en vinst på 20 sekunder max jämfört med att tanka en dunk per stopp.
Innan vi bemästrar tekniken att optimera toppfyllning verkar det som om det lönar sig att tanka en dunk per stopp.
Nästa race borde alltså startas med fulltankad bil, och efter två timmar fyller vi i en dunk i taget. Vill vi gardera oss helt och hållet så låter vi henne gå tom och tar en bogsering in nånstans under loppet för att kunna starta om med två dunk = 40 liter från scratch, och därefter köra två timmar och sen börja med en dunk per stopp igen.
En tanke som Becko, Reodors fru hade, var att utnyttja lampan. Nu vet vi att den blinkar när det går i två dunk minus 3-4 liter. Normal förbrukning går det en dunk per varv. Om vi förbrukar mer och lampan lyser klart vid stoppet kan vi köra i två dunkar. Om den inte lyser så kan vi dra mindre och riskerar att fylla över vid nån tankning. Då får vi kalibrera genom att nån struntar i att ta en dunk vid sitt byte utan i ställer kör tills den lyser, och då tanka så att vi klarar till nästa byte, dvs en kvart = 5 liter, 30 min en halv dunk och 45 minuter ¾ dunk. Sen ligger vi på rätt tankstopp igen.
Kontentan av den här tävlingen är att hon är lite motorsvag men hänger med hyfsat i klassen. Men framförallt att våra rutiner brister.
Vi skulle ha haft ett stop&go till för att vi bytte utan att stänga motorn, Xerxes skulle ha haft det men det syns inte i slutresultatet.
Sen skulle Desmo ha fått ett sista stinten också för MrBeams speedning men det verkar som vi inte fick det. Och när jag kollar resultaten så han vi inte ikapp SBK-s Volvo 740, men vi tog SBK-s Corsa med ett varv.
Ett förslag är att vi alltid stannar helt vid 10km/t-skylten vid infarten och sen rullar igång för att verkligen haft farten nere. Det kostar oss kanske 5 sekunder att göra så men vi tjänar troligen 5 minuter på racet.
Vi har förlorat ca en 50 minuter på småschabbel och miss i rutinerna.
Om vi inte haft ojämn gång, övertankning och stop&go så hade vi gjort 40 varv till. Nu blev vi 6:a av 8 i klassen, men med 338 varv hade vi varit 4:a i klassen.
Vi bör hitta ett sätt att se när tanken börjar bli full, och tändstiften ska kollas före start. Sen så.. Vroom!