Rapport från fjärde tävlingen 2004, vår andra
Semestrar och annat innebar att vår mekning inskränkte sig till att ta bort den där trekilos lyrshackeln som var bakre bogserögla och ersätta den med en tunnare och lättare.
Vi hade en ny föreare med oss, El Barbito, som var tvungen att lämna tidigt så han fick ta första och femte passet. Och som han körde...
Vi låg i mitten av klassen efter en timme och hade häng på tredjeplatsen. Tyvärr så fick vi ett litet problem med att hon tappade effekt på låga varv, det hittade vi (Desmo) när han såg att tändspolen inte satt fast som den skulle, det problemet löstes utan större tidsspillan.
Xerxes tog andra passet och höll nästan samma tempo som sist. Lugnt och fint, men snabbt. Han sa att tankmätaren hade lyst rött hela tiden så vi kunde inte vara säkra på den. Och att överfylla och sanere som sist var inte att tänka på.
Vi tankade en dunk innan Reodor körde tredje stinten och vi hade räknat med att förbruka ca 18 liter per timme. Vi körde fortare än sist och förbrukade tydligen mer. När Reodor skulle in och byta så hostade hon längst bort på det varvet och fick problem med att ta sig in överhuvudtaget. Alltså hade vi förbrukat 70 liter på tre timmar vilket gav 23 liter per timme, i alla fall i den farten.
Nu förlorade vi lite tid på att komma igång igen när vi fick ett ånglås på grund av värmen. Så vi antog att dom 20 liter vi fyllt skulle räcka Desmos pass vilket det gjorde.
Efter Desmo var det ElBarbitos tur igen, och han förde upp oss på en andraplats en liten stund, tyvärr så räknade vi fel på bensinen igen så att med ca 10 minuter kvar på passet blev han stående med soppatorsk. Innan vi han bli bärgade rann bensinen till igen och han körde in och bytte till Xerxes men det stoppet förde oss ner från en 2:aplats till en 6:plats i klassen.
Xerxes hämmades en del av ett pace och vi låg på 5:e plats efter att en motståndare brutit.
Vid slutet av passet kommer han in långsamt med en kon släpande. Bromsbortfall. Det visade sig att dom Valeo Competition från Peugeot sport som varit så bra tidigare tog slut på 6 timmar medan blå Pagid hade hållit två race. Nu var två belägg 'bara' slut, medan ett var plåtrent och det sista trodde vi vi tappat. Det hade slitits ner till ingenting, en tvåcentimeter lång halvmåne av stål låg inne i oket.
Vi hade som tur var en uppsättning slitna belägg som skulle hålla två timmar och han gav sig ut på ett sista pass, men nu var allt hopp om en bra placering borta.
Reodor tog över och påstod att han tog i lika mycket som förut men körde på 1:20 istf 1:15. Desmo och Reodor börjar känna sig gamla. Desmo tog över men kom in efter tre varv med en motor som lät mycket illa, troligen ett lager, och Reodor påstår att hans tider nog berodde på det, att den började kärva redan tidigare. Jojo...
Till nästa race.. Nytt bromsok fram, nya belägg, bromskylning och hitta på nåt för att säkra upp bensinpåfyllningen. Och ny motor..
Thats racing, Aint it a bitch? :)