Mantorp 02/10 -04..



På plats Xerxes, MrBeam, Desmo, Bravo (Ny förare) och Reodor.

Mantorp igen...

Vi hade en mekaniker också, från Peugeotklubben
Stort tack till Lid som var fräch i skallen hela tiden och kom med goda råd, och hjälpte till med mekning..
Officiellt så körde även han, (hemlis)... Varje förare får ut en matbiljett och eftersom han hade licensen med sig så skrev vi in honom i teamet.


För en gångs skull kan vi inte sitta i grupp på kuddar och ge självkritik som vi brukade göra -68... I alla fall inte för oljespillet..
Det första felet var knappast vårt eget. Möjligen vårt val av leverantör.
En pressad slangkoppling till oljekylarn, gjort av ett välrenommerat företag i hydraulbranchen (INTE NBM Hydralic!!!) släppte under transpondertestet och några förare av andra bilar vinkade energiskt och fick stopp på Rash innan det var försent.
Ska ta ett snack med firman sen..
Det hade kunnat ta slut då och där, redan under transpondertestet. Vi hade en liter olja kvar i henne när Bravo stannade.. tack för det! Och tack till dom förare i andra bilar som vinkade energiskt.

Hjulbultarna ja.. På torsdan hade jag lite mek att göra under, och sen ovanpå så jag slängde på hjul med henne upphissad och tog ner henne från pallbockarna. Sen skulle vi dra centrumbultarna till drivaxlarna.
Desmo kom före mig upp och sa att han dragit hjulbultarna och jag min dummer kollade inte om det var bara drivaxelbultarna eller alla hjulbultar som dragits.. 90% mitt fel.
Det SKA fram en checklista-före-start.
Så Xerxes kom inte ens ett varv.. han tappade bakhjulet precis före depåinfarten, vältajmat. Men sen gick hon bra, en stund. Hon började misstända så smått på höga varv. Men han gjorde ett par snabba varv.

Desmo tog andra stinten och kom in ett par gånger för att leta fel. Vi hade inte rensat den andra motorn på reservdelar så vi hade inte med oss andra kablar och andra stift. Vi ruskade lite på kablar, Lid klämde ihop lite kontakter och vi ringde till Appelskogs bil, via 118118.. och frågade om tändkablar. När dom ringde igen hade dom inte bara kollat med lagerkillen(som antagligen inte var där) utan även med Mekonomen. Tjusigt!

Bravo tog tredje, hans pseudonym kommer från den oljeläckande plattformen i Nordsjön, med tanke på äventyret på transpondertestet. Han gjorde ett bra jobb med tanke på att det var en ny bil och Mantorp är klart udda jämfört med Sviestad. Vi missade att vi skulle tanka så han fick göra ett extra tankstopp, inte för att det spelade så stor roll, vi förlorade troligen inte ens en placering på det. Och vi läckte inte en droppe, Jävligt skönt att kunna lita på tanken.

Reodor tog nästa pass och kände sig mest trött och gammal.

MrBeam brummade runt sitt pass och nu var det egentligen bara transportsträcka. Och ett kärt återseende av mantorp efter många års frånvaro.

Till slut tog Desmo målflaggen, vi kom rutn i alla fall.

Vi bör försöka fixa testmöjlighet efter varje major rebuild...
Och det ska fixas en låda med reservdelar, gamla motorn skulle ha slaktats på tändkablar, stift och spridare.. plus lite annat som ska med på race i fortsättningen. Men hon gick bättre motormässigt under transpondertestet (Rash fick i 5:an utan problem och sa inget om misständning då.) Misständningen började under Anders körpass.
Personligen misstänker jag två fel, både tändning och spridare.
Eller kan spridaren börja fallera vid höga varv, att den inte hinner med?
Kanske tillochmed tre, bränslefiltret.. hur tvättar man ur en tank?

Hursomhelst, Mantorp har långa kurvpartier och där hänger vi med det mesta på banan, det finns framtidstro.

"Thats racing, aint it a bitch"