Mantorp 02/10 -04..
På plats Xerxes, MrBeam, Desmo, Bravo (Ny förare) och Reodor.
Mantorp igen...
Vi hade en mekaniker också, från Peugeotklubben
Stort
tack till Lid som var fräch i skallen hela tiden och kom med
goda råd, och hjälpte till med mekning..
Officiellt så
körde även han, (hemlis)... Varje förare får ut
en matbiljett och eftersom han hade licensen med sig så skrev
vi in honom i teamet.
För en gångs skull kan vi inte sitta i grupp på
kuddar och ge självkritik som vi brukade göra -68... I alla
fall inte för oljespillet..
Det första felet var
knappast vårt eget. Möjligen vårt val av leverantör.
En pressad slangkoppling till oljekylarn, gjort av ett
välrenommerat företag i hydraulbranchen (INTE NBM
Hydralic!!!) släppte under transpondertestet och några
förare av andra bilar vinkade energiskt och fick stopp på
Rash innan det var försent.
Ska ta ett snack med firman
sen..
Det hade kunnat ta slut då och där, redan under
transpondertestet. Vi hade en liter olja kvar i henne när Bravo
stannade.. tack för det! Och tack till dom förare i andra
bilar som vinkade energiskt.
Hjulbultarna ja.. På
torsdan hade jag lite mek att göra under, och sen ovanpå
så jag slängde på hjul med henne upphissad och tog
ner henne från pallbockarna. Sen skulle vi dra centrumbultarna
till drivaxlarna.
Desmo kom före mig upp och sa att han
dragit hjulbultarna och jag min dummer kollade inte om det var bara
drivaxelbultarna eller alla hjulbultar som dragits.. 90% mitt fel.
Det SKA fram en checklista-före-start.
Så Xerxes
kom inte ens ett varv.. han tappade bakhjulet precis före
depåinfarten, vältajmat. Men sen gick hon bra, en stund.
Hon började misstända så smått på höga
varv. Men han gjorde ett par snabba varv.
Desmo tog andra stinten och kom in ett par gånger för att leta fel. Vi hade inte rensat den andra motorn på reservdelar så vi hade inte med oss andra kablar och andra stift. Vi ruskade lite på kablar, Lid klämde ihop lite kontakter och vi ringde till Appelskogs bil, via 118118.. och frågade om tändkablar. När dom ringde igen hade dom inte bara kollat med lagerkillen(som antagligen inte var där) utan även med Mekonomen. Tjusigt!
Bravo tog tredje, hans pseudonym kommer från den oljeläckande plattformen i Nordsjön, med tanke på äventyret på transpondertestet. Han gjorde ett bra jobb med tanke på att det var en ny bil och Mantorp är klart udda jämfört med Sviestad. Vi missade att vi skulle tanka så han fick göra ett extra tankstopp, inte för att det spelade så stor roll, vi förlorade troligen inte ens en placering på det. Och vi läckte inte en droppe, Jävligt skönt att kunna lita på tanken.
Reodor tog nästa pass och kände sig mest trött och gammal.
MrBeam brummade runt sitt pass och nu var det egentligen bara transportsträcka. Och ett kärt återseende av mantorp efter många års frånvaro.
Till slut tog Desmo målflaggen, vi kom rutn i alla fall.
Vi bör försöka fixa testmöjlighet efter varje
major rebuild...
Och det ska fixas en låda med reservdelar,
gamla motorn skulle ha slaktats på tändkablar, stift och
spridare.. plus lite annat som ska med på race i
fortsättningen. Men hon gick bättre motormässigt under
transpondertestet (Rash fick i 5:an utan problem och sa inget om
misständning då.) Misständningen började under
Anders körpass.
Personligen misstänker jag två
fel, både tändning och spridare.
Eller kan spridaren
börja fallera vid höga varv, att den inte hinner med?
Kanske tillochmed tre, bränslefiltret.. hur tvättar man
ur en tank?
Hursomhelst, Mantorp har långa kurvpartier
och där hänger vi med det mesta på banan, det finns
framtidstro.
"Thats racing, aint it a bitch"