Tävlingsrapport 050514
8 timmarlopp på Sviestad
Deltagare: Desmo, Den Kylige, ElBarbito, Xerxes, Clapton och Reodor (vid pennan).
Och naturligtvis Lionne som fått ny motor. Vi kände oss ganska trygga efter testen på Mantorp två veckor innan.
Den Kylige fick ta hand om transpondertesten för att få ett par varv i bilen innan det var dags för race, eftersom det var hans första tävling.
Desmo tog första passet och efter ett par varv började han köra om bilar som körde ifrån oss förra racet. Vi bestämde oss för att inte ta ett extra depåstopp efter 20 minuter som vanligt eftersom bilen var genomtestad på Mantorp två veckor innan. Desmo gjorde också en bromstest på slutet av start-och-målrakan som en del av hans omkörningsstrategi. ”Visa dig till vänster och sen till höger och sen till vänster igen. När du ser att han börjar leta efter dig i speglarna missar han linjen i kurvan”. Nu bromsade bilen i fråga lite tidigare än oss så båda bilarna försvann i gummirök, men det blev ingen närkontakt. Snabbaste varv 1.13.5.
Efter bromsprovet höll han stadiga 1.14.5
Vid förarbytesstoppet kollade vi lite på olja och vatten och allt såg normalt ut så DenKylige fick sitt första racepass nånsin. Tiderna började på 1.22 och sjönk stadigt till 1:17. Efter 45 minuter lyste tanklampan och han kom in som avtalat för att fylla bränsle. Vi hade ingen aning om hur mycket den nya motorn drog så när varningslampan lyste klart skulle han komma in. Det gick i en och en halv dunk, alltså drar hon mindre än en dunk i timmen.
Vi bestämde oss för att toppa upp henne vid nästanästa byte och sen tanka vartannat förarbyte.
ElBarbito tog över kl 11 och låg som bäst på 1:13:1, och tog en del placeringar. Vi led fortfarande av de extra tankstoppet och depåstoppet låg på 6.e plats i klassen.
Så var det dags för mig, jag stod och väntade tillsammans med Clapton och Xerxes på att han skulle stanna men han pekade på depån och for vidare in. Vi sprang dit så fort vi hann och lyssnade vad det var. Han sa att hon började vibrera så han stannade, men vi hittade inget och jag klev in och åkte bort till tankningen och det gick i 33-35 liter, alltså hade vi räknat rätt med förbrukningen. ElBarbito hade varnat för att bromsarna tog dåligt i början på passen och att han hade fått pumpa hela första varvet sist efter att ha tagit över efter Xerxes. När jag kände på bromsarna fanns det ingenting. Jag satt och pumpade hela tankningen och efter 4 tag fanns det tryck. När jag släppte pedalen och tröck igen var det tomt. Jag gled ut försiktigt och fick klartecken och drog försiktigt fram emot första kurvan i normal kurvfart, växlde ner och pumpade upp tryck för att känna. Fortfarande 3 tryck, lugnt genom S-kurvorna och lite högre fart bort mot torparn, bromspunkten, och tryck efter 3 igen. Så fortsatte hela varvet och på andra varvet hade jag tryck igen och kunde öka. 1:22 or. Men det var hemskt vad hon drog höger under acceleration för att sen bli helt neutral när jag släppte gasen. Hjulspinn? Knappast. Trasig diff, hoppas inte, den kostar 10000:-. Jag slet mig vidare och kom ner på 1:17-varv men började bli trött i armarna. Bilar som vi kört om tidigare började komma närmare och vid ett tillfälle hade jag tre st efter mig i inbromsningen in mot depåinfarten och tänkte att jag tar yttern så får dom passera. Plötsligt ser jag ett vitt rökmoln i backspegeln och tänker ”motorn” och kopplar ur och stänger tändningen på samma gång. Bilarna passerar och bana är ren och jag har bra fart och glider in på depåinfarten med avstängd motor och i friläge.
Vi knuffar in henne i depån och dom andra letar var läckan kommer ifrån medan jag kliver ur och svalkar mig lite. Det är damasken på höger drivaxel som släppt och röken var flytande fett som brann upp mot den glödheta bromsen. Grabbarna slet i 30 minuter med att få damasken att fästa och kleta i mer fett. Sista 10 minutrarna innan Xerxes skull i var ett rejält axelträningspass. Första tre drog hon mindre åt höger än förut sen blev de samma igen.
Tyvärr orkade Xerxes inte hålla henne i chikanen på sitt tredje varv, hans andra var ett 1:16:8, utan gick i en kon och spräckte en kylare och lämnade spoilern på platsen.
Xerxes, Calpton och Elbarbito for iväg för att hitta en drivaxel medan DenKylige, Desmo och Reodor åt lunch. Förgäves, dom kom åter utan axel och dagen var över.
Epilog: En ny drivaxel ligger hemma hos Desmo för genomgång. En kylare ligger på posten i Bålsta och väntar och Reodor hämtar en styrväxel i Avesta lördag morgon.
Till nästa race har hon bromskylning också.. Desmos brandskada på underarmen efter hetmek var inte vacker.
Thats racing, aint it a bitch. : )