Tävlingsrapport 050611

 

8 timmarlopp på  Sviestad

Deltagare: Clapton, Reodor , ElBarbito, MrBeam (välkommen åter) , Desmo och Den Kylige.

 

Nu så.. nu hade vi fixat en ny kylare, fipplat ihop spoilern och byggt ett nytt kylrör så att i all fall luftintaget till bromskylet satt på plats, även om rören saknades.

Och ny bromsvätska hade vi också.

 

Clapton fick börja eftersom han inte ens kom in i bilen senast och hängde med helt OK, så vi låg 2:a – 3:a i klassen när Reodor klev in. Han hängde inte med lika bra men höll sin placering i fältet så när som på Jimben´s BMW som han släppte förbi sig. Han skyllde på däcken senare. Han var av banan och kollade gräskvalitén vid ett tillfälle och såg att stopplampan blinkade till men slocknade. Sen tände den igen och det var tillsammans med tempvarningslampan men tempmätaren var helt ok. Eftersom han var osäker så gick han i depå för att checka och det gick i en skvätt olja och lite vatten men inte så att det störde.

Men vi droppade i listan. Det gick i 2 dunk så när som på en liter.

 

ElBarbito var nästa ut och han började plocka platser. En race incident inträffade. Han låg efter en av dom andra bilarna i klassen när dom kom ikapp en tredje långsam bil där banan hade en vattenpöl och var nerkonad till halva bredden. Bilen före körde om (efter gulflagg) enligt honom och den långsamma tvärbromsade varpå vår bil inte hade plats utan måste köra ut på gräset, där han inte kunde undgå att köra om eftesom gräset var halt. Han vart inflaggad på ett stop-and-go och tog fel infart och passerade oss som stod beredda att byta förare utan att stanna eftersom han trodde att straffet var personligt. Så vi tappade ca 2 minuter på att måsta göra ett stopp till.

 

Nästa förare var MrBeam som fortfarande hängde med i dom andras tempo. Lite svårt att avgöra individuellt eftersom regnskurarna kom och gick. Plötsligt kom han in på 3 cylindrar. Vi felsökte och bytte en tändstiftskabel och skickade ut honom igen. Han fick en lampindikation och kom in och vi fyllde vätska och olja.

Nu hade vi tappat rejält och låg näst sist i klassen. Sen, som nån sorts stintfinal bromsade han på sig i kurvan före depåinfarten och tog nödspåret. Som grädde på moset vände han och skulle köra ut på banan igen (mot reglerna) istf att fortsätta ett varv till. Varpå han välte en kon innan han kom in och bytte.

 

Desmo fick alltså börja med ett stop-and-go för fälld kon. Sen rullade han på riktigt bra sin timme men strax innan han skulle byta så stod han vid banan nära depåinfarten, klev ut och tittade och gjorde en wash-out åt oss som stod och väntade. Han kastade nåt över banan och ElBarbito kom gående med det i handen. Det såg ut som en startmotor så jag tänkte motorras. Tackoch lov var det ’bara’ spindeledsbulten som gått av och spindeln hade ryckt ut och isär drivaxeln. Så det var tulpanen som han bar på.

Vi blev inlyfta i depån och lappade ihop så pass att vi kunde rulla upp henne på trailern. Men vi kom längre än sist. Lite.. Snart så.

Och nu vet vi att vi kommer två timmar på en full tank.

Troligen ska vi göra en upptoppning vid andra tankstoppet med en tredje dunk för att vara säkra om hon svalde två dunk vid det första stoppet.

Sen vet vi att Hankookdäckena har ett smalt temperaturband. Greppet är OK när dom blivit varma men dom blir ganska snart för varma, till och med Reodor märkte det. Och i kyla blir dom inte tillräckligt varma utan kasar. Det blir troligen S03 igen.   

Till nästa race:

En separat oljetryckslampa för att förhindra felsignaler.

Uppgradering av drivlinan till 1.9 och av bromsar till 306 GTI. Nu gick vår sista 1.6 drivaxel på vänster sida så det är bara att ta steget.

Drivaxlar och länkarmar ska finnas i reserv på banan.