Tävlingsrapport 13/8 2005-08-19

 

Deltagare: ElBarbito, Xerxes, Clapton, Desmo och Reodor.

 

Inget speciellt nytt utom att vi hade ersatt vänster drivaxel eftersom hon tuggade lite i högersvängar i lite fart.

 

Xerxes startade eftersom han inte kört så mycket tidigare. Vi fick en startposition ca 10 bilar ner på griden och det tog honom ungefär halva stinten att ta sig igenom fältet upp till en 6:eplats totalt och en 3.eplats i klassen. En av våra motståndare fick en stop&go efter ett tag så vi kom upp till 2:a i klassen och 7:a totalt

Desmo tog andra passet och så vi låg fortfarande 2:a och 6:a totalt. Vid tankningen gick det i 42 liter knappt, alltså 2 dunk och en skvätt. Så var det förra gången också.

ElBarbito tog tredje passet och höll tempot uppe men missade en kombination av flaggor.. gult, grönt och gult igen och åkte på en stop&go som knuffade ner oss till 6:a i klassen och 12:a totalt. En del placeringar tog han igen så..

Clapton klev in som 6/10 och vid tankningen gick det inte i fulla 2 dunk. Tydligen tar pacevarven och transpondertestet just den där skillnaden. Värt att fundera på.

Reodor klev in och höll faktiskt placeringen.. har han hittat en genväg? Efter en halvtimme bottnade bromspedalen men gav tryck igen efter en pumpning. Sen bottnade den igen och han gick i depå. Båda beläggen på höger bak var borta. Ett tokmek och i med nya belägg, tyvärr så satt Reodor i bilen och kunde inte påverka nåt och såg inte att låsblecket var borta. Han for ut igen med nya belägg och kom 6 varv innan bromstrycket försvann igen. Pedalen bottnade i inbromsningen till depåkurvan och han hade placerat sig för en omkörning när det inte fanns nånting under pedalen. Det var det där berömda…. dasspapperet… emellan. 

In i depån igen och och titta. ElBarbito och Clapton for iväg till Biltema och köpte belägg, monteringssats fanns inte att få, medan vi låste handbromsen och skruvade bromsreduktionen i botten. Och skickade ut  Xerxes med bara frambromsar. Han höll 1:15 drygt så vi beslutade att köra vidare i det skicket eftersom det skulle ta minst 5 minuter att stoppa i nya belägg.

Efter en tidsförlust på 35 minuter (= 28 varv) låg vi fortfarande 5:a i klassen och 11:a totalt.

Clapton och ElBarbito kom precis lagom för att hjälpa till med tank och förarbyte men Desmo fick ta stinten.  Den timmen gjorde vi 14 varv, medan normalt är 44.. Fast vi fick in förarbytet på den timmen.

Inget speciellt hände, vi låg 5:a/10:a inför sista timmen. Bakbromsar är bara onödig vikt.

ElBarbito tog sista stinten och höll placeringen i mål.  

I mål hängde höger kylare i slangarna, påkörningen sist gav oss tydligen sprickor i svetsarna.

Dessutom var vänster framhjulslager totalslut så Reodor fick avstå från söndagens banträff på Gelleråsen.

Så 28 varv mer hade gett oss 345.. 2:an och 3:an i klassen gjorde 346, och vinnaren 348. Och vi hade ett stop&go..

Totalt hade vi legat 7:a med 345, och 3 bilar gjorde 346.. Vi närmar oss..

Till nästa race är det nytt kylrör, och nya framhjulslager, och bakbromspul.

Vroom!