Tävlingsrapport 20050910

8-timmars Sviestad

Deltagande: Desmo, den Kylige, Xerxes, ElBarbito och Reodor.

 

 

Inget nytt fix på bilen innan den här starten, för en gångs skull.

Desmo tog första passet och vår startposition en bit bak i fältet innebar att det tog ca 25 minuter innan vi kört upp oss till vår normala position.

Bromsreduceringen var dragen i botten förra racet och lossad 1,5 varv innan start så han lade en fin rökridå innan han fick den på en bra nivå. Han gjorde dagens snabbaste varv. 

5 minuter innan förarbyte gick pacecar ut och vi lyckades tajma förarbytet precis.

Reodor tog andra passet (och sista för att vara tillgänglig som mek hela dagen). Han väntade ganska länge på varvidstavlan sen kom det TOT 2… 2.a totalt, Nästa varv CLS 1, vi ledde klassen. Lite senare gjorde vi årets ras, bilen kändes klart sladdrig i utgången på start och målrakan. Efter ett varv syntes en liten rökpuff i kupen och han valde att gå i depå. Tur var det för oljepluggen till växellådan var borta. Vi letade förgäves efter en ny plugg innan vi kom på att ett tändstift med gängtejp borde fungera. Och det gjorde det, resten av tävlingen.

Tyvärr gick det lite för fort på väg ut till banan så vi fick ett stop&go på 5 minuter. Stress och slarv!

Nästa byte, med DenKylige som förare skedde på 17.e plats.

Vi tog oss sakta upp i resultatlistan och hela teamet stod i stort sett oavbrutet vid monitorerna och tittade. Vi försökte tajma omkörningarna så att vi kunde ge positionen både varvet före och efter för att föraren skulle känna att det gick framåt på ett mätbart sätt.

EnKylige förde oss mycket närmare dom framförvarande men tyvärr utan att ge oss en bättre placering totalt.

Desmo tog sitt andrapass och förde upp oss till 15:e totalt.

Vid tankningen efter 4 timmar gick det i ca 42 liter. Fortfarande håller teorin om varannantimmestankning.

ElBarbito uppfann ett plustecken till tavlan, plustecken och en siffra innebär antal varv att ta igen på bilen framför, två siffror innebär antal sekunder.

Xerxes tog 5.e passet och jobbade sig igenom ett getingbo av bilar och vi var plötsligt på 10:e plats.

ElBarbitos  pass gav ingen placeringsförändring, mycket beroende på att vi fick bränsleproblem.

Han märkte första gången att bilen gick orent när han gick ut ur

torparn, brrr vrooom, en liten glitch och hon vrålade vidare. Han passerade

karusellen och skulle ta sig ut på rakan, brrrrr, brrrr....Vrooom. Mao

hade han precis missat infarten till depån och det var bara att hoppas

på att soppan skulle hålla resten av varvet. I varje kurva I

nästkommande varv förtsatte Lionne att misstända värre och värre, man fick liksom

smeka henne igenom kurvan och vänta på att det sista dropparna ramlade

rätt I catchtanken. Hon verkar alltså klara max ett varv I detta

tillstånd.

Han kom in efter 45 minuter för en oplanerad tankning och vi var lite tveksamma först men hällde i en dunk och skickade ut honom igen. En kvart senare var det dags att ta in honom för förarbyte och tankning och det gick i en och en halv dunk.

Antagligen kör Xerxes och ElBarbito så pass mycket snabbare än något annat par tidigare, t.ex Desmo/Reodor eller DenKylige/Desmo och slapp pace så förbrukningen blev så pass hög att förbrukingen blev större än vi planerat. 

DenKylige gick ut på sitt andra pass, dagens 7.e och höll vår 10:e plats, det var bara snabba bilar framför vid det här laget.

Reodor tog sista stinten och fick skylten TOT 9 vilket innebar att vi tjänat en placering under stoppet trots att vi kastat i den sista halvdunken bensin för att vara säkra på att komma i mål.

Han visste dessutom vilken bil som låg före och lyckades köra om den och låg nu mindre än ett varv efter. Tavlan kom upp med +58.. 58 sekunder upp till 8:e plats, och 35 minuter kvar.

20 minuter kvar och 50 sekunder efter, mirakel krävdes. Miraklet dök upp i form av en pacecar som gick ut före oss på start-och-målrakan. En snabb blick för att se om ”SAFETY CAR”-skylten var där. Inte än, så han körde om och kollade att oroligt på posteringarna men först efter halva varvet kom skylten. Ingen svartflagg med nr 74 på heller vid startlinjen.

Efter ett halvt varv var fältet samlat och den 8-placerade IFA´n låg 7 bilar fram, det borde gå.

Anledningen till pacecar var att en bil stod placerad på gräset utanför sista kurvan före start och mål och det var gulflagg på startochmålrakan. 7 sekunder efter.

Pacebilen försvann och det var 10 minuter kvar och slagläge. Efter två varv låg han precis bakom och laddade ut på startochmålrakan, kom innanför jämsides och mindes gulflaggen, kollade, beredd att bromsa men den var borta tack och lov, även om andra förare hade sett den hänga stilla.

Vi fick våran 8:eplats till slut, och 4 i klassen. Till 3an var det 17 varav vilket efter analys av vårat strul oljepluggen + Stop&Go och bränsletorsk var lika många som vi hade tappat, bahhh. Mao vi borde att ha klarat en 3e plats I klassen då vi låg 1 varv före 3an tidigare i

loppet.

Vi får fundera på tankstrategi framöver.

Och håller hon bara så..

 

Vroom!
Mantorp nästa