Tävlingsrapport 20051001

8-timmars Sviestad

Deltagande: Xerxes, den Kylige, ElBarbito, Kamikaze och Reodor.

 

 

Bilen vara bara olje- och däckbytt sen sist eftersom hon bott utanför Reodors garage i väntan på ett nytt sovrum.

Hon surade lite (mycke) och vägrade starta tills vi plockade ut både tändstift och spridarkontakter och då minsann torkade hon till.

Hon misstände ännu mer nu än nånsin tidigare och Xerxes la en hel del tid i depån så vi förlängde hans stint en del.

Efter diverse polering och rengöring av fördelarlock och vevaxelvinkelgivare mm började hon gå bättre och bättre och gick riktigt bra på slutet.

Xerxes fick upp henne i 180 på långa rakan och det var nog det snabbaste idag.

Vi tröck i en dunk vid bytet för att vara säkra. Efter första timmen låg vi 27:a av 31 anmälda och 29 startande.

Reodor tog andra passet och höll i stor sett placeringen och bytte av som 23:a.

Den Kylige tog sitt första pass och förde upp oss till 18:e. Han börjar bli snabb.

ElBarbito tog nästa medan Kamikaze bemannade signaltavlan tills det var dags för honom att göra sin debut. Lite stressat blev det med förarbyten och tankning. En tankare fick springa till förarbytet och supporta. Vi låg fortfarande på 18:e plats men med klart bättre marginaler.

Kamikaze  gjorde sitt första pass i Lionne och förde upp oss till en 17:e, bra jobbat.

Den Kylige tog sitt andra pass och han bytte som nr 15. När ElBarbito var ute på banan sa han att bromsen hade missat, pedalen hade gått i botten en gång och sen hade det rättat till sig.

Hmm, sa Reodor, då tappade du nog ett belägg, ska vi gissa på höger bak, då kommer nog ElBarbito in ganska snart när han tappat det andra belägget. Vi hann inte ens fundera på strategi så var han där helt utan bromsar.

Bakoket läckte bromsvätska som sist på Sviestad, vi snabbluftade och skruvade åt bromsvågen rejält och fyllde på vätska och han var ute igen. 

ElBarbito lämnade över till Reodor som nr 15. Han hann säga att ”Hon går bättre än nånsin men det är känsligt att bromsa från 100” Reodor kände efter i inbromsningen efter första vänsterkurvan och det kändes helt OK från 100 ner till 75.. Han testad igen in mot chikanen och det var inget problem att ta ner henne från 100 knyck.

Han fick upp henne i 170 på rakan och började ta in henne vid 125 meter kvar. Framhjulen låste direkt  och när han såg 100metersmarkeringen i ögonvrån insåg han vad ElBarbito menat med 100.  Det kändes för osäkert att försöka ta henne runt kurvan så det blev sandfållan och en förlorad halvtimme. Vi gick i mål som 18:e