Home

Kan du förklara treenigheten ?

 

Kan du förklara treenigheten?

Jag vet att jag har en Far i himmelen som lyssnar på mina böner, och jag vet att Jesus är Guds son som tog alla synder på sig på korset - men jag har inte förstått treenigheten. Kan du förklara? (M.C.)

(Följande svar kommer från Thor-Leif Strindberg på)

http://www.algonet.se/~graceway/biblfrag.htm

Du är inte ensam om att inte förstå dig på treenighetsläran. Så här skrev till exempel Luther: "Här stöter nu Guds dårskap och världens klokskap samman med varandra. Därför skall man inte disputera om hur det kan vara så att Gud Fader, Son och helig Ande är en enda Gud, ty detta är obegripligt..."

Och O. Hallesby i "Den kristelige troslaere": "Ju äldre jag blir, desto oftare tackar jag Gud för att han är obegriplig." Liksom Charles J Woodbridge i "A Handbook of Christian Truth": "Människans sinne kan inte tillfullo fatta treenighetens mysterium."

Så faktum är att hittills har nog ingen lyckats förklara treenigheten på ett tillfredsställande sätt. Därför kan jag inte annat än ta din fråga som tidernas utmaning...

Nåväl, först av allt: själva ordet "treenighet" är inte någon biblisk term - begreppet är inte hämtat ur bibeln, utan är snarare resultatet av en strävan att filosofiskt försöka förklara Faderns, Sonens och Andens väsen.

Bakgrunden är den judiska tron på en enda Gud. Jesu framträdande och påståendet att han var Guds Son (och därmed själv gudomlig) blev ett slag i ansiktet på samtidens religiösa ledare.

Efter Jesu död och uppståndelse stod den nya kristna rörelsen inför problemet hur man skulle förklara Jesu (och även den heliga Andens) gudomlighet utan att för den skull anklagas för att dyrka flera gudar. Dels hade man det judiska motståndet - dels den grekiska filosofin, som angrep det kristna evangeliet som ologiskt. Filosoferna menade att de kristna sa sig tro att det bara fanns en Gud, samtidigt som de tillbad flera. De kristna tänkarna svarade på angreppen genom olika utläggningar, och på så sätt utvecklades treenighetsdoktrinen, helt enkelt som ett försök att harmoniera tron på Fadern, Sonen och den heliga Anden med Skriftens lära att Gud är en.

De tidigaste kyrkofäderna hade inte lärt att Anden var en person. Justinus Martyren, som levde på 100-talet, menade exempelvis att den heliga Anden var en "påverkan eller funktion hos Gud". Hippolytos tillskrev inte heller Anden någon perSonlighet. Men många av de tidiga kyrkofäderna var grundligt utbildade i grekisk filosofi, vilket naturligtvis kom att färga deras tolkning av bibeln.

I sin strävan att förklara relationen mellan Fadern, Sonen och den Heliga Anden kom kyrkofäderna följaktligen oundvikligen att influeras av sin tids dominerande filosofiska tänkande.

Det sägs att den förste som skrev om denna doktrin var Teofilus av Antiokia (ca år 180), men det skriftställe som då åsyftas är mycket svårtolkat.

Den förste som använde termen "treenighet" för att beteckna Guds "trehet" var Tertullianus (ca 165-220).

Det var emellertid inte förrän under fjärde århundradet som läran att den heliga Anden var en person och del av gudomen blev kyrkans officiella lära.

Vid kyrkomötet i Nicaea år 325 lade två medlemmar av den alexandrinska församlingen - prästen Arius, som ansåg att Kristus inte var Gud utan ett skapat väsen, och diakonen Atanasius (vars filosofi var djupt rotad i platonism) som menade att Fadern, Sonen och Anden är samma väsen i trefaldig gestaltning - fram sina åsikter.

Kyrkomötet förkastade Arius uppfattning, och så kom treenigheten att bli den allmänt accepterade synen. Det var dock först vid kyrkomötet i Konstantinopel år 381 som kyrkan officiellt antog denna doktrin, som kort uttryckt innebär att Gud är ett gudomligt väsen som existerar i tre gudomliga personer - Fadern, Sonen och Anden.

Med andra ord: Gud är en - men han uppenbarar sig som Fader, Son och Ande. Fadern, Sonen och Anden är emellertid inte bara olika uppenbarelseformer av en och samme person, utan tre skilda personer (tre "jag").

Hur har då resonemangen gått?

Nya Testamentet talar om Jesus som gudomlig - evig Gud. Jesus är Gud. Fadern är Gud. Att Jesus är en person står utom allt tvivel, liksom att Gud är en person. Det måste innebära att gudomen - GUD - är mer än en person (detta i brist på bättre ord). Men eftersom det inte finns mer än en Gud, måste följaktligen Fadern och Sonen vara två uppenbarelser av samma väsen, två personer men samtidigt en Gud.

Att förklara en sådan sak är som sagt inte lätt. Möjligen skulle man kunna göra en jämförelse med Jesu ord om att en man och en kvinna "skola varda ETT (kött)", eller en växt där alla blad "är" samma växt, fastän individuella blad...

Vad gäller den heliga Anden talar Nya testamentet även om den heliga Anden som gudomlig och evig, och tidigt uppstod då frågan om också Anden är - eller ska betraktas som - en person, en individ.

I Joh 14:16 kallas den heliga Anden för "en annan hjälpare/tröstare". Det grekiska ordet för hjälpare, "parakletos", är ett maskulint ord, vilket ofta tagits som stöd för att Anden är en person, men...

Grekiska, liksom alla språk, ger varje substantiv ett genus (eller kön): maskulint, feminint eller neutrum. (I Frankrike är t ex månen "han" och solen "hon", och även i Sverige finns det dialektala varianter där man talar om klockan som "hon" och bilen som "han". Det innebär naturligtvis inte att vare sig månen eller klockan är en person, vare sig manlig eller kvinnlig.) Det grekiska ordet för lampa är således maskulint, ordet för fikonträd är feminint och ordet för bägare är neutrum. Grekiska pronomen har samma genus som det substantiv de syftar på.

Det svenska språket använder däremot alltid "de" eller "det" när det syftar på någonting som inte har något kön. För en svensk översättare är det följaktligen korrekt att använda ordet "det" både rörande ett grekiskt maskulint pronomen (syftande på en lampa) och ett feminint pronomen (syftande på ett fikonträd), på samma sätt som vi använder "den" när vi i en översättning från franska omnämner månen eller solen.

Det finns med andra ord skäl att inte lägga in någon absolut religiös innebörd i det grekiska språkbruket för 2 000 år sedan.

Och dessutom - det grekiska ordet för "ande" är pneuma, vilket är neutrum. Ordet Helig ande är följaktligen alltid neutrum. Att säga att den helige Anden är en person är följaktligen att säga mer än vad bibeln säger.

Bibeln beskriver den heliga Anden som Guds närvaro i verksamhet, avskild från Fadern och Sonen, men ändå ett med dem. Vad Bibeln visar är att Fadern, Sonen och Anden hör samman... är gudomliga till sin karaktär... är ett. Men den visar inte hur.

Kanske är det mer rätt att tala om en "tvåenighet" - FADERN/SONEN och Anden som en gemensam, aktiv levande kraft (personlig, därför att den uttrycker Guds vilja, men inte någon person). En viktig sida vad det gäller far-son-relationen är också om den uppstod när Jesus föddes på jorden och bara rådde under Jesu tid som fullkomlig människa (när han lämnade sin gudomliga existens och blev en människa med en gudomlig Far i himlen, precis som vi).

Som du ser kan spekulationerna leda hur långt som helst och teorierna bli hur invecklade som helst. Och frågan är vad alla dessa resonemang egentligen gagnar till. Trots allt handlar det ju bara om mänskliga filosofiska funderingar, formuleringar, konstruktioner och försök till förklaringar av något som kanske inte ens kan - eller behöver - förklaras.

(Personligen ser jag också en fara i att binda sig till en mänsklig konstruktion som treenighetsläran, nämligen att den begränsar Guds väsen till tre personer, medan bibeln ju faktiskt talar om Gud som en "öppen familj" - en Far som skapat människan till att vara Honom lik, och en Son, som enligt Rom 8:29 är "den FÖRSTFÖDDE av många bröder". Kanske stänger vi dörrar som borde vara vidöppna genom att upphöja mänskliga funderingar till eviga sanningar.)

Treenighetsläran är följaktligen inte någon biblisk sanning. Den är inte någon gudomlig uppenbarelse. Den är och förblir en kyrklig, filosofisk konstruktion som går längre än bibeln i sina försök att förklara Guds väsen; ett i allra högsta grad ofullkomligt, mänskligt teologiskt/filosofiskt resonemang, ett försök att på ett förståeligt sätt förklara hur Gud Fader, Sonen och Anden alla tre kan ha gudomlig karaktär, vara gudomliga, utan att det finns tre gudar.

Men - och det är oerhört viktigt - de här resonemangen påverkar inte vårt förhållande till Gud.

Vi behöver inte veta hur vår kropp omvandlar mat till näring, eller hur luften syresätter vårt blod för att kunna äta, andas och överleva! Vi behöver varken känna till fotosyntesen eller växternas rotkonstruktion för att kunna odla krukväxter! Och vi behöver inte veta hur Gud är "konstruerad" för att lyssna till Honom och ta emot Hans ande!

De teoretiska resonemangen kan förvisso vara intressanta (jag tycker själv att de är det), men de är inte avgörande för evigheten. Kanske finns det inte ens några mänskliga svar på de här frågorna - kanske går det helt enkelt inte att uttrycka dessa andliga relationer i fysiska termer. Kanske är det faktiskt så att vårt mänskliga förstånd inte räcker till för att vare sig förstå eller beskriva Guds väsen.

Kanske är det så att det bara är med vår ande vi kan uppfatta Gud - och att beskriva honom i mänskliga termer är och förblir en omöjlighet.

Tron på Jesus är inte avhängig vissa filosofiska funderingar. Jesus ägnade sig aldrig åt några spetsfundiga analyser av förhållandet Jesus-Gud-Ande. Apostlarna gjorde det inte heller.

För Jesus själv var det nog att veta (och förkunna) att Gud var/är Hans - och vår - far, att Han gav sitt liv för att sona våra synder, och att Hans heliga ande hjälper oss här i livet och ger oss evigt liv.

Gud har inte uppenbarat alla sidor av sitt väsen - och vi behöver inte heller bekänna oss till en viss lära eller tolkning (som ändå bara blir en mänsklig teori) av Hans natur. Det viktiga är att vi tror på allt som bibeln otvetydigt lär oss om Gud, om oss och om tillvaron.

Det viktiga är att vi vet VEM Gud är, VARFÖR han skapade oss, VAD han vill av oss, VART han för oss, HURDAN framtiden ser ut, VAD som är vårt mål och HUR vi ska uppnå det.

Allt det säger bibeln.

Du vet att du har en Far i himlen, och du vet att Jesus dog för din skull och att du ska ha Honom som riktmärke och förebild och leva efter Guds vilja så som Han gjorde.

Det räcker!


Thor-Leif Strindberg