Laudate Jubilo:
10 jaar stadsdeel Westerpark

Stadsdeel Westerpark bestaat in het jaar 2000 op de kop af tien jaar. Voldoende reden om er een feestelijk jaar van te maken. En stil te staan bij al die grootse dingen die het stadsdeel heeft weten te bereiken. Zo was het stadsdeel Westerpark waar de eerste Europese Kampioenschappen olieworstelen werden gehouden. Op dit moment het succesvolste allochtoonse sportevenement in Nederland. Helaas worden deze kampioenschappen tegenwoordig in een aangrenzend stadsdeel gehouden, maar het begon allemaal in ons stadsdeel. Ook introduceerde stadsdeel Westerpark als eerste in Nederland hondentoiletten. Daarnaast produceerde het stadsdeel een bijbehorende videoband met een trainingscursus, zodat de hond na ca. twee maanden op de hondentoilet zou plaatsnemen en met een eenvoudige pootdruk op een knop de drol zou doorspoelen.

In die tien jaar heeft Westerpark de eigen identiteit van met name de Staatsliedenbuurt geheel weten te nihileren. De naam Staatsliedenbuurt, toch de beruchtste buurt van Nederland in de tachtiger jaren, heeft zij weten te vervangen door het neutralere Fannius Scholtenbuurt cq. De Witteneilanden. Nieuwe namen die het roerige verleden van deze buurt hebben doen vergeten, en is er onder vele ambtenaren en stadsdeelraadsleden zelfs sprake van een 'Westerparkgevoel'. Om dit uitgebreid te vieren zal het stadsdeel een aantal knallende lustrumparty´s organiseren.
Het stadsdeelbestuur wil voor het 10-jarig bestaan zo´n 150.000 gulden vrijmaken om zo zijn waardering voor de bewoners tot uitdrukking te brengen. Om die reden heeft het stadsdeelbestuur in de zomer van 1999 een aantal van haar relaties onder de bewoners gevraagd om ideeën aan te dragen om deze anderhalve ton te besteden. Uit de vele reacties die binnenkwamen is een gevarieerd programma samengesteld dat een jaar lang duurt. Met veel culturele dingen voor al die verschillende groepen mensen in ons stadsdeel.

Van: "Murat Kirbacoglu"
Subject: vieringen stadsdeeljubileum westerpark 1990-2000
Date: Fri, 10 Mar 2000 13:01:00 +0100

Kreeg zojuist een kaart met het programma van het 10 jarig bestaan van uw stadsdeel.
Jammer dat u meent dit op dusdanige wijze te moeten vieren, elitair gedoe met concerten, alweer zo'n tentoonstelling, kunstvitrines e.d. jammer, jammer, jammer.
U kunt blijkbaar niets nieuws verzinnen en trekt steeds diezelfde knol uit de kast. Kortom, het is weer allemaal kunst wat de klok slaat, en u weet dat daardoor maar een heel klein deel van de buurt berijkt. Wat mij bovendien ergert is, dat wanneer je de op uw feestkaart aangegeven internetinformatie intikt, er helemaal niks over te vinden is.
Kortom, het is weer eens dduidelijk, u denkt dat de buurt een kunstje is.
Mij zult u dus niet zien op uw vieringen, en we zullen bewuste buurtbewoners adviseren uw kunstzinnige vieringen te boycotten. Zo ga je niet met een buurt om die voor bijna de helft uit allochtonen bestaat.
Namens de werkgroep 1 stadsdeelkunstje is meer dan genoeg,
Murat Kirbacoglu
(ism werkgroep Naffer Westerpark)

Van: "Monja Lamdahhi"
Verzonden: maandag 13 maart 2000 12:58
Onderwerp: Re: vieringen stadsdeeljubileum westerpark 1990-2000



Beste heer  Kirbacoglu,
Bedankt voor uw e-mail. Uiteraard vinden wij het vervelend dat u niet bij de groep mensen hoort die enthousiast is over het programma van > 10 jaar Westerpark. Het programma is overigens samengesteld in samenwerking met inwoners van Westerpark.
Wat onze website betreft: zoals u waarschijnlijk weet is deze website nog maar zeer recentelijk gelanceerd. Dit betekent dat we nu in een aanloopfase zitten en inderdaad nog niet alle informatie oip de site te vinden is. Hier gaat de komende periode aan gewerkt worden.
Prioriteit gaat nu naar informatie die op dit moment het meest urgent en belangrijk is.
Mocht u nog meer vragen hebben aangaande het 10 jarig jubileum dan verwijs ik u door naar SVP Kunst: 4866046.

Met vriendelijke groet,
Redactie website

Van: "Maarten Voster"
Verzonden: dinsdag 14 maart 2000 16:00
Onderwerp: 10 jaar Westerpark

Aan Mohamed el Fers

Beste Mo,

Wij verschilen vaak van mening en ik zal niet proberen je in al die gevallen naar mijn mening over te halen. Maar als jouw mening berust op een eenzijdig, ja zelfs onjuist beeld van de werkelijkheid, wil ik wel proberen je tot ander inzicht te brengen.

Het programma voor 10 jaar Westerpark is bewust ontdaan van enige Bobo-manifestatie of elitegebeuren. We hebben gekozen voor een divers programma van actieviteiten die zeer nadrukkelijk verschillende lagen en geledingen van de bewoners in Westerpark zullen aanspreken. Er is sport en kunst, er is voor jong en oud, er is massaal en intiem. Jouw presentatie vind ik echt een zeer selektieve keuze uit het geheel aan activiteiten dat we ondernemen. En daar verbind je dan een m.i. onjuiste en voor betrokkenen (waaronder ik zelf) lullige conclusie aan: het is weer elitair.
Hoe kun je een manifestatie voor alle honderden vrijwilligers uit het stadsdeel, van Kerk & Buurt tot Sporting West en van El Oudaya tot de Zuiderspeeltuinvereniging, een uitje van een dag naar een pretpark voor alle tienjarigen die in Westerpark zijn geboren en getogen, de aanplant van een "Heinde en Verrebos" (exotische bomen in het midden van het stadsdeel), een tieneruitvoering van Drum & Rythm, een openlucht opvoering van een opera op het Zaandammerplein, een kanowedstrijd op de Van Noordt-/Lemairegracht, Paardendagen op de Spaarndammerstraat enzovoort, nu in godsnaam elitair noemen en volhouden dat daarmee maar zo´n klein deel van de buurt wordt bereikt ? Het zijn nota bene voor een flink deel initatieven die door bewoners zelf zijn opgezet. En dan hebben we inderdaad ook concerten (de eerste drie zijn al door enkele honderden mensen bezocht) en een tentoonstelling en vitrines (die overigens in de openbare ruimte een behoorlijk breed bereik zullen hebben).

Kortom, ik vind dat we het best oneens kunnen zijn over zaken, maar ik vind niet dat je ons in dit geval het verwijt kunt maken dat we alleen maar elitair en met Kunst met de grote K bezig zijn. Sterker nog, ik hoop dat je het op grond van het bovenstaande met mij eens bent dat we proberen echt voor alle bewoners van het stadsdeel een aantrekkelijk totaalprogramma te bieden.
Maarten Voster

Van "Mohamed el-Fers"
Subject: vieringen stadsdeeljubileum westerpark 1990-2000
Date: 15 Mar 2000 8:46:00 +0100

Beste Maarten,
toen ik destijds namens Turks Huis reageerde op het verzoek een olieworsteldemonstratie te geven kreeg ik van de organisator van jullie tien-jaar-feesten te horen dat hij daarin niet geinteresseert was,  want hij wilde ´nieuwe dingen´. Terwijl ons het juist leuk leek om een demo van wat nu het meest succesvolle allochtoonse sportgebeuren in Nederland, nota bene ontstaan in ons stadsdeel, even terug te halen. Maar nee, William Rodenburg had geen interesse. En eerlijk, met alle respect voor het programma, maar ik zie er bitter weinig voor de door mij bedoelde bevolkingsgroepen in.
Hardstikke leuk, al die concerten, maar je zag het bij de gezamelijke nieuwjaarsviering in de Nassaukerk, het was een puur blanke gebeurtenis met alleen Big Ali als vertegenwoordiger van die zogenaamde minderheid. Verder GEEN TURK OF MAROKKAAN te bekenennen.
Wij verschilen dan wel vaak van mening en ook ik zal niet proberen je in al die gevallen naar mijn mening over te halen. Maar jouw mening berust op een weinig correct  beeld van de werkelijke situatie in ons stadsdeel en ik wil wel proberen je tot het  inzicht te brengen dat er voor de zoveelste keer GROTE GROEPEN BURGERS het af zullen laten weten. Als jij denkt dat de BOBO´s dit keer buiten de boot vallen, heb ik een simpele vraag: wat wordt er dan specifiek voor onze medelanders gedaan? Je schrijft dat er bewust is gekozen voor een divers programma van actieviteiten die zeer nadrukkelijk verschillende lagen en geledingen van de bewoners in Westerpark zullen aanspreken. ´Er is  sport en kunst, er is voor jong en oud, er is massaal en intiem.´. Nou, voor mij lijkt het vooral alsof de SVP kunst weer eens alles onder controle heeft. En als jij bv zo´n nieuwjaarsconcert iets voor de hele buurt wilt noemen, tja...
.
Waarom ik een een manifestatie voor  vrijwilligers van Kerk & Buurt tot  de Zuiderspeeltuinvereniging, de planting  van exotische bomen in het of de uitvoering van een concertante opera met kanowedstrijd  elitair noem? Waarom ik denk en volhoud dat daarmee maar een  klein deel van de buurt wordt bereikt ? Hoe groot is dat deel van de initatieven die door SVP kunst zijn opgezet? Je kunt me niet wijsmaken dat al die concerten en tentoonstellingen  en vitrines een buurtinitiatief zijn. Ook  ik vind dat we het best oneens kunnen zijn over zaken, maar ik vind niet dat je kunt beweren dat al dit gedoe de gemiddelde buurtbewoner zal aanspreken. Ik twijfel echt niet aan jouw intentie er geen elitair gebeuren met Kunst met de grote K van SVP Kunst van te maken, maar de eerste programma-overzichten doen mij vrezen dat dit opnieuw het geval zal zijn. Ik hoop dat je beseft dat ik het gewoon lullig vind voor de bewoners in ons
stadsdeel die bar weinig affiniteit met dit volgens jou ´aantrekkelijk totaalprogramma´ van de SVP kunst hebben. Ik ben overigens benieuwd op hoeveel deze festiviteiten begroot zijn. En verder, laat de bewoners zelf eens aan het woord over het programma. Dus niet al die gasten die er middels subsidies van stadsdeel belang bij hebben, maar gewoon de mensen die niet betrokken zijn bij politiek of zogenaamde culturele fratsenmakers die ons hun zwaar gesubsidieerde Kunst door de strot willen douwen onder het motto dat het goed voor ons zou zijn.

Echt vernieuwend of nieuw is dit alles niet te noemen. Het dreigt weer echt suffig te worden, in de traditie van eerder door de SVP K georganiseerde kunstjes.
Laat je eens inspireren door die mensen die je nooit ziet op de vergaderingen. Er wonen tenslotte meer mensen in ons stadsdeel dan die druiven die altijd al aan hun trekken komen omdat ze de kanalen kennen.
Ondanks mijn bezwaren wens ik je veel plezier bij de viering van 10 jaar Westerpark,
Met vriendelijke groet,
Mohamed el-Fers

Van: "Murat Kirbacoglu"
Subject: vieringen stadsdeeljubileum westerpark 1990-2000
Date: 15 Mar 2000 13:40:00 +0100

Hoi Mohamed,
Waarom antwoord stadsdeelburgemeester Maarten Voster jou? Overigens bedankt voor jouw antwoord aan meneer Voster, want ik zou hetzelfde gezegd hebben. Okay, voorafgaande aan het Drum Rhythm Festival wordt er een speciale Drums & Rhythm Night voor de tieners in het stadsdeel gehouden en verder hebben ze toch ook iets multicultureels voor de jongeren in de Nassaukerk bedacht: een concertserie van het Nederlands Jeugd Orkest op tweede zondag van de maand om 3 uur ´s middags. Op 9 april worden er werken van Spaanse componisten gespeelt en op 14 mei is het thema ' de Fluit centraal'. Voor de minder klassieke tieners worden ´in het kader van 10 jaar Westerpark´ trommellessen georganiseerd door Volta. Dat doen ze normaal ook al, maar ze zijn er blijkbaar apetrots op, want na afloop kunnen de trommelaartjes dankzij ´een unieke samenwerking´ (tussen de SVP kunstjes en een tabaksfabrikant?) dit jaar deelnemen aan percussieworkshops van 24 uur in de westergasfabriek. Als ik goed ben geinformeerd, is er ook nog een Marokkaanse modeshow op komst, georganiseerd door de dames van Oudaya. Spaanse klassieke muziek en een Marra modeshow, we gaan dus echt helemaal uit ons dak maar niet heus.
Dank u wel stadsdeel Westerprak, dat u zo´n grandioos feestprogramma voor ons bedacht heeft. En dat voor maar anderhalve ton. Echt, een koopje! Groeten, Murat.